سفر وزیر خارجه افغانستان به روسیه
(last modified 1399-12-07T08:37:53+00:00 )
حوت 07, 1399 13:07 Asia/Kabul
  • سفر وزیر خارجه افغانستان به روسیه
    سفر وزیر خارجه افغانستان به روسیه

وزیر امور خارجه افغانستان به ‌منظور بحث و رایزنی درباره روند صلح این کشور و مسائل منطقه ای به مسکو پایتخت روسیه رفت.

حنیف اتمر در سفر به روسیه با برخی مقامات از جمله سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

رایزنی وزیر خارجه افغانستان درروسیه درباره مسائل مربوط به صلح درآن کشور در حالی است که سخنان هفته گذشته ضمیر کابلوف نماینده ویژه مسکو در امور افغانستان درحمایت از تشکیل دولت موقت در این کشور با واکنش تند مقامات کابل روبرو شد.    

از نظر ملت و دولت افغانستان هر گونه طرحی که موقعیت دولت کنونی برآمده از انتخابات و دموکراسی در این کشور را به خطر  بیاندازد در تضاد با قانون اساسی و حقوق مردم قرار دارد.

طرح تشکیل دولت موقت در افغانستان از جمله پیشنهاداتی است که آمریکا و برخی کشورها برای تامین نظر طالبان برای خاتمه جنگ و توافق برای آتش بس دائمی در افغانستان آنرا مطرح کردند که این طرح از حمایت برخی گروه های سیاسی رقیب و مخالف محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز برخوردار است.

اظهارات اخیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در حمایت  از تشکیل دولت موقت در این کشور برخلاف انتظار مقامات کابل در ورود موثر به روند صلح افغانستان است.

دولت افغانستان در شرایط کنونی که مذاکرات صلح با گروه طالبان در قطر با بن بست مواجه شده است انتطار دارد کشورهای منطقه  از مواضع اصولی کابل در این گفتگوها حمایت کنند.

فشار بر طالبان برای تمکین به برقراری آتس بس موقت برای اعتماد سازی در روند گفتگوهای بین الافغانی و عدم مشروط کردن به پیشرفت در روند تلاش ها و رایزنی ها برای استقرار صلح درافغانستان به اجرای تعهدات آمریکا در توافقنامه صلح، خواسته  دولت این کشور از جامعه جهانی به خصوص کشورهای منطقه است.

درحالی که دولت افغانستان خواستار ایفای نقش موثر کشورهای مختلف در روند صلح آن کشور بر پایه چارچوب های ترسیمی کابل در نوع مواجهه جامعه جهانی با طالبان در عرصه گفتگوهای صلح است حمایت برخی بازیگران از جمله روسیه از طرح تشکیل دولت موقت در افغانستان نمی تواند درمسیر مورد انتظار این کشور باشد.

در چنین شرایطی وزیر خارجه افغانستان به روسیه رفته است تا در گفتگو با برخی مقامات این کشور ضمن بیان  دلایل مخالفت کابل با طرح تشکیل دولت موقت، نحوه نقش آفرینی بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای در روند صلح افغانستان در پیوست با منافع و امنیت ملی این کشور تشریح کند.

مقامات دولت افغانستان انتظار دارند ورود کشورهای مختلف به روند کمک به گفتگوهای صلح در آن کشور مبتنی بر حمایت از دولت کنونی افغانستان ، حفظ قانون اساسی و اصل حیاتی جمهوریت در این کشور باشد و از طرح هر گونه مباحثی که در تقویت مطالبات غیر منطقی طالبان در نقش اصول دموکراسی است ،خود داری کنند. 

اظهارات جدید فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان در مخالفت کشورش با هر گونه سلطه طالبان در افغانستان، مصداقی از انتظارات کابل در چگونگی ورود بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای به مسئله صلح در این کشور است که طبق آن باید از هر گونه حمایت ازرویکرد امتیاز طلبی این گروه  پرهیز شود و بر ورود طالبان به عرصه قدرت سیاسی تنها از طریق  مراجعه به ارای عمومی و برگزاری انتخابات تاکید شود.            

کلیدواژه