بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهوری فنلاند
(last modified Thu, 27 Oct 2016 07:09:39 GMT )
عقرب 06, 1395 11:39 Asia/Kabul
  • بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهوری فنلاند

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سائولی نینیستو *رئیس‌جمهوری فنلاند و هیات همراه با اشاره به پدیده تروریسم به‌عنوان یکی از مصائب دردناک جامعه بشری، تأکید کردند: مقابله با تروریسم نیازمند اراده جدی همه کسانی است که در قدرتهای بین‌المللی نفوذ دارند و عقلای جهان و دولتها و قدرتمندانِ با شرف دنیا باید برای علاج این پدیده، فکر و اقدام کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار که عصر چهارشنبه برگزارشد، همچنین مواضع دبیرکل کنونی سازمان ملل متحد را نیز مورد انتقاد قرار دادند و افزودند: دبیرکل سازمان ملل به صراحت اعلام کرد که به دلیل وابسته بودن این سازمان به پول دولت سعودی، امکان محکوم کردن کشتار کودکان یمنی وجود ندارد که این نشان‌دهنده وضع اخلاقی اسف‌بار سیاستمداران بین‌المللی است و امیدواریم دبیرکل بعدی سازمان ملل بتواند از استقلال این جایگاه حفاظت کند.

رهبر معظم انقلاب بارها بر ضرورت شناخت عوامل  و ریشه های پیدایش جریان های افراط گرایانه و تروریستی تاکید کرده اند و این رویکرد بیانگر اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای امنیت منطقه وجهان قایل است. با توجه به همین نکته است که  رهبر معظم انقلاب  با تأکید برعلل و عوامل بوجود آورنده افرط گرایی و تروریسم، غلبه بر این چالش را  در گروی فهم و شناخت عوامل بروز این مشکلات دانستند. ایشان  با اشاره به عوامل بروز تروریسم و افراط گرایی خاطر نشان کردند؛ امریکا و برخی دولتها همه مسائل را بر اساس منافع خود محاسبه می‌کنند و به فکر ریشه‌کن کردن بیماری تروریسم چه در عراق و چه در سوریه نیستند. 

این چالش بزرگی است که در چند سال اخیر سبب گسترش تروریسم و فعالیت گروههایی همچون داعش شده است. موج تروریسم داعشی اکنون به اروپا نیز سرایت کرده است در حالیکه دولت امریکا و بعضی از دولتهای اروپایی عامل اصلی پدید آمدن این پدیده شوم هستند.

رهبر معظم انقلاب دردیدار اخیر«باقر عزت بگوویچ» رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزه گوین نیز تصریح کردند، اگرچه ممکن است این ائتلافها در مواردی با تروریستها وارد جنگ نیز بشوند اما نه در عراق و نه در سوریه به‌دنبال ریشه‌کن کردن واقعی تروریسم نیستند و سیاستهای بد و شرارت ‌آمیز آنها، روز به‌روز مشکلات بشریت را افزایش می‌دهد.

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دو مقام اروپایی با ایشان، در واقع یاد آور نکات مهمی است که پیش از این و در پی حوادث تروریستی فرانسه در سال 2014 و نیز در سال گذشته طی دو نامه خطاب به جوانان اروپا خاطر نشان گردید و در آن علل و عوامل بوجود آورنده جریانهای تروریستی و افراط گرایی ناشی از انحرافات دینی و اخلاقی درجامعه غرب تبیین شد.

وضعیت کنونی منطقه و نگرانی های فزاینده جهانی در حقیقت نتیجه رفتارهای فریبکارانه است که امروز گریبان دولتمردان امریکا را نیز گرفته است و به گفتمان های فضاحت باردر مناظره های انتخاباتی انها تبدیل شده است و هریک سعی در مقصر نشاندادن طرف دیگر دارد.

از اینروست که در نگاه جامع به این چالش ها، می بایست سیاست های زیاده خواهانه قدرتهای جهانی  را علت اصلی  مصائب و معضلات بشری دانست. شکی نیست تا زمانیکه زیاده خواهی  های امریکا و قدرت های مداخله گر استمرارداشته باشد؛ تروریسم و افراط گرایی نیز بر ملتها تحمیل خواهد شد وتنها راه مقاله با آن ایستادگی و مبارزه است.

کلیدواژه