حیف و میل کمک های بین المللی در افغانستان به یک روال عادی تبدیل شده است
(last modified Thu, 04 Mar 2021 07:38:42 GMT )
حوت 14, 1399 12:08 Asia/Kabul

حیف و میل پول به ویژه مبالغ مربوط به کمک های بین المللی به افغانستان در این کشور به یک روال عادی تبدیل شده است

کارشناس و فعال رسانه ای افغان گفت: حیف و میل پول به ویژه مبالغ مربوط به کمک های بین المللی به افغانستان در این کشور به یک روال عادی تبدیل شده است.

نجیب الله مسافر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به گزارش تازه اداره بازرسی ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگر) مبنی بر اینکه مبالغ زیادی از کمک ها به بازسازی زیرساخت های عمومی و تاسیسات نظامی در این کشور حیف و میل شده و یا از آن ها استفاده نمی شود اظهار داشت: حیف و میل کمک های جهانی در افغانستان به یک روال معمول تبدیل شده و دیگر موضوع تازه ای نیست.

وی افزود: در طول دو دوهه گذشته این مورد در افغانستان وجود داشته و اداره بازرسی ویژه دولت امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگر) هم حتما اسنادی دارد که در گزارش خود به آن اشاره کرده است.

این کارشناس افغان در مورد موانع رشد اقتصادی و بازسازی افغانستان هم گفت: وجود ناامنی از مشکلات و موانع عمده در اجرای پروژه های توسعه ای در ولایت های مختلف افغانستان است و در صورتی که امنیت این پروژه ها تامین شود شاهد رشد و رونق اقتصادی افغانستان هم خواهیم بود.

مسافر با اشاره به مذاکرات صلح میان هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان هم گفت: در صورتی که در این مذاکرات خواست مردم افغانستان در نظر گرفته شده و گفت و گوها به نتایج مطلوب منجر شود، مشکلات افغانستان و از جمله مشکلات اقتصادی کم کم حل خواهد شد.

به گفته این کارشناس افغان شیوع ویروس کرونا هم همانگونه که ضربات سنگینی به اقتصاد جهان وارد کرد، کشورهای فقیری مانند افغانستان را متاثر کرد و تاثیرات ناگواری هم در وضعیت اقتصادی مردم این کشور داشت.

وی اضافه کرد: صلح و امنیت از نیازهای اساسی جامعه افغانستان است، زمانی که حداقل صلح نسبی در این کشور برقرار شود، به اهداف انسانی دیگر از قبیل مبارزه با فساد و بهبود وضعیت اقتصادی هم دست خواهیم یافت.

 

کلیدواژه