نامه ایران به دبیر کل سازمان ملل؛ هشدار درباره اهداف رژیم صهیونیستی از ماجراجویی در خلیج فارس
(last modified 1399-12-16T05:30:00+00:00 )
حوت 16, 1399 10:00 Asia/Kabul
  • نامه ایران به دبیر کل سازمان ملل؛ هشدار درباره اهداف رژیم صهیونیستی از ماجراجویی در خلیج فارس
    نامه ایران به دبیر کل سازمان ملل؛ هشدار درباره اهداف رژیم صهیونیستی از ماجراجویی در خلیج فارس

رژیم صهیونیستی مدت‌هاست  که در پی بهانه تراشی است و در این جهت  بار‌ها ادعا‌هایی را علیه ایران  مطرح کرده که در نهایت اثبات نشده است.

حدود دوهفته قبل / 7 حوت /یک کشتی باربری  متعلق به رژیم صهیونیستی که در پوشش هویت جعلی انگلیسی و تحت عنوان «خودرو بر»  وارد منطقه  شده بود ، در دریای عمان منفجر شد.

ظاهرا" قرار بوده که هویت کشتی پنهان بماند تا با ورود به منطقه اقداماتی را  انجام دهد ؛اما چند ساعت پس ازاین حادثه ، تلویزیون رژیم صهیونیستی  اعلام کرد ؛این کشتی به نام «ام وی هلیوس ری»  متعلق به یکی از دوستان نزدیک "یوسی کوهن"، رییس موساد است.

نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم بدون ارائه مدرک و سندی ایران را به دست داشتن در انفجار این کشتی متهم کرد.

"مجید تخت‌روانچی" نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز جمعه با ارسال نامه‌ای به "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد، این اتهام را بی اساس خواند و آن را رد کرد.

تخت روانچی تاکید کرد: ویژگی‌های این حمله نشان می‌دهد که توسط بازیگرانی انجام شده است که سیاست‌های شرورانه و اهداف نامشروع خود را تعقیب می‌کنند.

این گمانه دور از واقعیت نیست ؛ زیرا  رژیم صهیونیستی در شرایطی سخت و بحرانی قرار گرفته است . لذا این احتمال وجود دارد که رژیم صهیونیستی دراقدامی از پیش طراحی شده با این انفجار سعی دارد وانمود کند که  ایران در انفجار کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی دست داشته است.  هدف اسراییل  بحران سازی  درمنطقه است که با سناریوی انفجاردر یک کشتی باربری رژیم صهیونیستی طراحی شده است . لذا این سناریو از دو جنبه قابل تحلیل وبررسی است .

جنبه نخست مسئله؛ همانگونه که نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اشاره کرده ؛ مظلوم نمایی و منحرف کردن اذهان از جنایات اسرائیل در منطقه است.

تخت‌روانچی تصریح کرد: دنیا باید نسبت به این واقعیت هشیار باشد و با مسئول شناختن اسرائیل به خاطر ماجراجویی‌های نظامی‌اش به آن یادآوری کند که مسئول عواقب هرگونه اقدام مبتنی بر اشتباه محاسباتی خود خواهد بود.

اما از جنبه دیگرمسئله باید گفت ؛در شرایطی که محور مقاومت در جبهه‌های گوناگون منطقه به پیروزی‌های بزرگی دست یافته و توانسته در سوریه و عراق گروه‌های تروریستی تحت حمایت مثلث غربی، عبری، عربی را سرکوب کند و در جبهه جنگ یمن نیز پیروزی‌های چشمگیر و ناباورانه ارتش و نیرو‌های مردمی یمن علیه سعودی‌ها دشمن را سردرگم کرده است، طرح اتهاماتی از جنس حمله به کشتی رژیم صهیونیستی، می تواند سناریویی  با هدف ایجاد  تنش‌ های امنیتی در منطقه خلیج فارس ارزیابی شود.

علی امیدی- استاد دانشگاه در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل می گوید؛  اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی در خلیج فارس چند هدف دارد که یکی از این هدف ها  درروزهای پایانی دولت ترامپ، اعزام زیردریایی بود.

وی خاطرنشان می کند " اگر اسرائیل پایش به بهانه ائتلاف نظامی دریایی و یا هر بهانه دیگری به منطقه خلیج‌فارس باز شود، از این فرصت برای تشنج آفرینی در این منطقه استفاده خواهد کرد."

به عبارتی دیگر باید گفت ؛صهیونیست‌ها که با بحران مشروعیت  مواجهند  اکنون بدنبال جای پای تازه ای در منطقه هستند و تلاش می کنند این پیام را مخابره کنند که ایران منشأ تهدید است وبه این بهانه  به منطقه خلیج فارس وارد شوند.این مولفه ها نشان می‌دهد که اهداف پنهانی در این سناریو وجود دارد که از طریق  ایجاد تنش و بحران های ساختگی دنبال  می شود.

 

کلیدواژه