پیوند مفصل زانو برای نخستین بار در بیمارستان وزیراکبرخان کابل با موفیقت انجام شد
(last modified 1399-12-17T10:28:29+00:00 )
حوت 17, 1399 14:58 Asia/Kabul

رئیس بیمارستان وزیر محمد اکبرخان کابل گفت: برای نخستین‌بار در افغانستان جراحی پیوند مفصل زانو در بیمارستان وزیراکبرخان با موفقیت انجام شد و این خبر خوشی است برای افرادی که مشکل ربات زانو دارند به ویژه جوانانی که در اثر ورزش به این مشکل دچار شده اند.

دکتر سیدعبدالله احمدی رئیس بیمارستان وزیر محمد اکبرخان کابل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد نخستین پیوند مفصل صلیبی زانو در افغانستان گفت: این برای نخستین‌بار در افغانستان است که پزشکان موفق شدند جراحی پیوند مفصل زانو را در بیمارستان وزیراکبرخان کابل انجام دهند و این خبر خوشی است برای افرادی که مشکل ربات زانو دارند به ویژه جوانانی که در اثر ورزش به این مشکل دچار شده اند.

وی افزود: پارگی مفصل زانو اغلب در افرادی که مشکل زانو دارند و یا در اثر ورزش دچار لغزش می شوند، اتفاق می افتد که باید هرچه زودتر به درمان و ترمیم آن پرداخته شود؛ و اکنون جراجی مفصل زانو کاملا با گذشته متفاوت است، در گذشته عمل پیوند زانو با جراحی باز زانو انجام می شد اما اکنون این عمل به صورت بسته به کمک پزشکان بخش ارتوپد بیمارستان وزیراکبرخان کابل با وسیله ای به نام آرتروسکوپ در خود بیمارستان صورت گرفته است.

رییس بیمارستان وزیرمحمد اکبرخان گفت: عمل پیوند مفصل زانو با موفقیت انجام شد و حال بیمار پس از اتمام جراحی کاملا خوب است و می تواند بعد از طی دوره درمان زانوی خود به زندگی عادی بازگردد.

داکتر احمدی ادامه داد: از مشکلات عمده ای که درعمل باز زانو وجود دارد اولا این است که مشکل در زانو به راحتی تشخیص داده نمی شود و دوم اینکه باعث عفونت و یا گرفتی در ناحیه زانو بیمار پس از دوره درمان ایجاد می شود که این بسیار ناراحت کننده است اما وقتی این عمل به صورت بسته انجام شود چنین مشکلاتی را در پی نخواهد داشت زیرا جراحی به صورت بسته با ابزاری به نام آرتروسکوپ انجام می شود که یکی از  جراحی های استاندارد و موفق در جهان به حساب می آید که با شکافتن اندکی از ناحیه زانو، مشکل زانو به طور قطع مشخص می گردد و این عمل بزرگ انجام می شود.

وی تصریح کرد: در 20 سال گذشته اکثرا سرمایه گذاری بر ظرفیت پزشکان انجام شده و پزشکان زیادی هستند که تحصیلات خود را در رشته های پزشکی از خارج از کشور انجام داده اند و خود من نیز یکی از پزشکانی هستم که در کشور ژاپن و آلمان تحصیل کرده ام.

این پزشک افغان بیان داشت: از جمله پزشکانی که در عمل موفق پیوند مفصل زانو همکاری بسزایی داشت، دکتر شکیب محبی است که فوق تخصص خود را از هندوستان کسب کرده است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر افغانستان در بیشتر رشته ها دستاوردهایی خوبی داشته است در بخش جراحی عمومی، گوش و حلق و بینی، اعصاب و دیگر بخش ها الان عمل های جراجی به راحتی انجام پذیر است.

او در ادامه گفت: بیمارانی که به بیرون از کشور برای درمان مراجعه می کنند، طبقه ثروتمند جامعه هستند و تلاش ما بر این است که اعتماد آن ها را به توانایی های جامعه پزشکی افغانستان جلب کنیم تا به این باور برسند که مشکلات آن ها هم مانند 90 درصد از قشر ضعیف جامعه نیز در بیمارستان های افغانستان قابل درمان می باشد.

احمدی اظهار کرد: باتوجه به افزایش ظرفیت بیمار در بیمارستان های افغانستان، توانستیم تجهیزات پیشرفته پزشکی را از کشورهایی مانند ایران و همچنین بعضی کشورهای اروپایی به افغانستان وارد کنیم که امروز استفاده از آن ابزارها موجب پیشرفت در جامعه پزشکی افغانستان شده و دیگر محدودیت در وسایل پزشکی احساس نمی شود اما باید بیشتر به ذهنیت سازی پرداخته شود تا مردم به این باور برسند که هرگونه مداوا برای همه اقشار در جامعه افغانستان امکان پذیر شده است.

کلیدواژه