حوت 26, 1399 12:01 Asia/Kabul

در صورتی که نشست های صلح افغانستان فراگیر و با در نظر داشت شرایط این کشور باشند، می توانند نتایج مثبتی داشته باشند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: در صورتی که نشست های صلح افغانستان فراگیر و با در نظر داشت شرایط این کشور باشند، می توانند نتایج مثبتی داشته باشند.

عباس حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشست هایی که قرار است در آینده نزدیک در روسیه و ترکیه در خصوص افغانستان برگزار شود، گفت: با توجه به نوع نگاه جامعه جهانی به مساله صلح افغانستان، خستگی نیروهای ناتو از حضور طولانی مدت در این کشور و تلاش امریکایی ها برای خروج از افغانستان، در صورتی که نشست های صلح فراگیر باشد نتیجه بخش خواهد بود.

وی افزود: دولت افغانستان هم اعلام کرده که در نشست های روسیه و ترکیه شرکت می کند، حضور دو طرف درگیر در جنگ و رهبران و شخصیت های سیاسی افغان در مذاکرات صلح می تواند در برقراری صلح پایدار تاثیرگذار باشد.

این کارشناس سیاسی در مورد میزان همخوانی دیدگاه های کشورهایی مانند روسیه، چین، پاکستان و امریکا که قرار است در نشست مسکو حضور داشته باشند عنوان کرد: این کشورها در رابطه با مساله صلح افغانستان دیدگاه های متفاوتی دارند اما با توجه به نگاه استراتژیکی که به افغانستان به عنوان یک نقطه ژئوپلیتیک دارند با هم نشست برگزار می کنند هرچند جای برخی کشورهای منطقه مانند جمهوری اسلامی ایران در این نشست خالی است.

حسن زاده تصریح کرد: نیاز است کشورهای پیرامونی افغانستان نیز که در این کشور هزینه و به بازسازی آن هم کمک کرده اند در چنین نشست هایی حضور داشته باشند تا روند صلح افغانستان به صورت مثبت پیش برود.

وی یادآور شد که مردم افغانستان از جنگ خسته شده اند و طرف های درگیر هم تلاش می کنند که به نحوی به صلح دست پیدا کنند اما اختلاف نظرات کشورهای خارجی و دخیل در قضایای افغانستان باعث شکست روند صلح افغانستان می شود. با وجود این به نظر می رسد که نشست های مسکو و آنکارا که قرار است در آینده نزدیک برگزار شود نتایج مثبتی داشته باشد.

حسن زاده اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی کشورهایی که در نشست روسیه حضور ندارند در نشست ترکیه حضور خواهند داشت این دو نشست مکمل هم خواهد بود، البته هیچ کشوری مخالف صلح نیست اما مهم این است که صلح فراگیر باشد در غیر اینصورت و در صورتی که صلح تحمیلی باشد، پایدار نخواهد بود.

وی اضافه کرد: با توجه به حمایت روسیه از حکومت موقت فراگیر در افغانستان به نظر می رسد که این موضوع هم در نشست های پیش رو مورد بحث قرار می گیرد اما حکومت افغانستان در این رابطه موضع سختی دارد و تغییر احتمالی دیدگاه در این زمینه بستگی به چگونگی عملکرد جامعه جهانی و سازمان ملل دارد.

 

کلیدواژه