حمل 09, 1400 14:10 Asia/Kabul

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان گفت: در 20 سال گذشته برای حضور جوانان متخصص در عرصه های مختلف تلاش جدی صورت نگرفته و در حال حاضر نیز هیچ استراتژی جامع وجود ندارد.

سید حسین اشراق کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن اشاره به سخنان اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مراسم گشایش شورای عالی جوانان گفت: تشکیل شورای عالی جوانان در افغانستان بیشتر جنبه تبلغیاتی دارد و برای رشد کیفی جوانان در سطح آموزش و تحصیلات عالی و دیگر بخش های فرهنگی توجه چندانی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: در بخش های مختلف، در 20 سال گذشته برای حضور جوانان متخصص اقدامات اساسی انجام نشده است و در حال حاضر نیز هیچ استراتژی جامع وجود ندارد.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس عنوان کرد: سیاستمداران و حاکمان افغانستان همیشه شعار های قشنگ و حرف های خوب می زنند اما این که این حرف ها علمی شود چندان چیزی دیده نشده است و بحث جوان سازی و توجه به این قشر بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

اشراق اظهار داشت: باید برای حضورجوانان در بخش های مختلف اقدامات اساسی صورت بگیرد و زیر ساخت ها و سرمایه گذاری لازم در بخش های آموزشی و فرهنگی انجام شود و برای چنین اقداماتی باید از سیاست زدگی و رابطه پروری دوری و فساد از نهاد های دولتی افغانستان پاک شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در همه بخش های دولت، رابطه پروری است و به نیروهای جوان و متخصص توجه نمی شود و برای حضور جوانان در بدنه دستگاه های مختلف به تحولات اساسی در عرصه فرهنگ و تحصیلات عالی نیاز است.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: بسیاری از متخصصان جوان که در مراکز قدرت نفوذ ندارند در حال حاضر از کار محروم هستند و اگر شعار جوانگرایی هم داده می شود همان جوانانی به کار گرفته می شوند که با  دستگاه های دولتی رابطه دارند و بدون توجه به تخصص های لازم و فقط بر اساس رابطه پروری به کار گرفته شده اند و حضور جوانان در افغانستان همانند حضور خانم ها به شکل سمبلیک است و قشر متخصص و جوان همیشه در حاشیه بوده اند.

لازم به یادآوری است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیروز 8 فروردین/حمل در مراسم گشایش شورای عالی جوانان، در ارگ ریاست جمهوری گفت: فرصت جوانان در این است که پایه‌های یک نظام عادل را متسحکم کنند و کسی نمی تواند بر جوانان افغانستان چیزی را تحمیل کند.

همچنین در مراسم گشایش شورای عالی جوانان احمد سهراب، عضو شورای عالی جوانان نیز گفت: «هدف ایجاد شورای عالی جوانان این است که یک تعریف واضیح داشته باشیم که جوان افغان چه ویژگی های دارد.

شورای عالی جوانان از چهار بخش شکل گرفته‌است و 45 نفر در آن عضویت دارند. اعضای این شورا به‌گونۀ انتخابی و انتصابی برگزیده شده‌اند که آنان به‌ دولت در بخش‌های مختلف  مشورت خواهند داد.

 

کلیدواژه