حمل 09, 1400 17:47 Asia/Kabul

نشست تاجیکستان که اکثر کشورهای منطقه در آن حضور دارند می تواند بهترین فرصت برای آمدن صلح در افغانستان باشد و دولت این کشور می تواند به کشورهای جهان تفهیم کند که آمدن صلح در افغانستان یک ضرورت و به سود همه می باشد.

سید قاسم مظفری کارشناس سیاسی افغان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشست مقام‌های بلندپایۀ کشورهای عضو نشست قلب آسیا - پروسه استانبول در تاجیکستان گفت: کشورهای شرکت کننده تلاش می کنند که افغانستان به صلح دست پیدا کند و نشست مسکو هم در همین راستا برگزار شده بود و این نشست هم می تواند مقدمه ای بر اجلاس استامبول خواهد بود.

وی تصریح کرد: در نشست تاجیکستان که اکثر کشورهای منطقه در آن حضور دارند می تواند یک نشست مناسب برای صلح افغانستان باشد و کشورهای شرکت کننده با حضور در این نشست، می توانند با طرح ها و برنامه منسجم در اجلاس ترکیه حضور پیدا کنند و این بهترین فرصت برای آمدن صلح در افغانستان است.

مظفری اظهار داشت: دولت افغانستان اگر از خرمندی سیاسی برخوردار باشند می تواند بهترین استفاده را از فرصت بوجود آمده در نشست تاجیکستان کسب کنند و از اجماع بوجود آمده بر علیه جنگ و خشنونت و تروریزم استفاده کنند و کشورهای جهان و منطقه را با خود همراه کنند.

این کارشناس سیاسی افغان بیان داشت: افغانستان باید به کشورهای جهان تفهیم کند که آمدن صلح در افغانستان یک ضرورت و به سود همه می باشد.

 

لازم به یادآوری است که نشست مقام‌های بلندپایۀ کشورهای عضو نشست قلب آسیا- پروسه استانبول امروز (دوشنبه، ۹ حمل/ فروردین) در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

در این نشست، مقام‌های کشورهای شرکت کننده دربارۀ صلح افغانستان و اجماع منطقه ای بحث و گفتگو می‌کنند.

قرار است که فردا، روز پایانی نشست قلب آسیا باشد و در آن وزیران خارجه کشورهای عضو این روند و نیز رییس‌جمهور غنی سخنرانی کنند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این اجلاس حضور دارد.

کلیدواژه