حمل 13, 1400 15:23 Asia/Kabul
  • حملات راکتی ولایت خوست؛ نقض توافق دوحه یا پاسخ به حملات امریکا؟
    حملات راکتی ولایت خوست؛ نقض توافق دوحه یا پاسخ به حملات امریکا؟

در پی حملات راکتی طالبان بر یک مرکز مشترک نیروهای ویژه خارجی و افغانستان در فرودگاه قدیمی ولایت خوست، نیروهای امنیتی افغانستان می‌گویند که طالبان با انجام این حملات، توافق‌نامه دوحه را نقض کرده‌اند. ناظران هم می‌گویند که توافق‌نامه دوحه هیچ اثری در جنگ و صلح افغانستان نداشته و طالبان با افزایش خشونت‌ها از همان آغاز تاکنون این توافق را نقض کرده‌اند.

به تازگی طالبان مدعی شده اند که طی دو مرحله به سمت مقر نیروهای ویژه افغانستان و امریکایی در فرودگاه قدیمی ولایت خوست شمار زیادی موشک پرتاب کرده اند، این در حالی است که به باور ناظران این اقدام نقض آشکار توافقنامه دوحه از سوی طالبان است.

در این میان، یک مقام سابق طالبان اما امریکا را به نقض توافق‌نامه دوحه متهم می‌کند.

سید اکبرآقا؛ عضو پیشین گروه طالبان در مصاحبه با آوا می گوید که مدت زیادی است که امریکا بمباران را در نقاط مختلف کشور شروع کرده و توافق‌نامه دوحه را عملا نقض کرده است.

به گفته او حملات هوایی امریکا در قندهار، هلمند و برخی از مناطق دیگر افغانستان قابل چشم‌پوشی نیست و اگر طالبان در خوست یا جای دیگر اقدامی کرده‌اند، مقابله به مثل بوده است.

به گفته او پس از این افغان‌ها به نیروهای خارجی اجازه نخواهند داد تا مردم ملکی را مورد حمله قرار دهند.

وی همچنین مدعی است که بر اثر حملات هوایی امریکایی ها در بعضی از مناطق افغانستان به‌ویژه قندهار تا ۱۷ تن از اعضای یک خانواده کشته شده‌اند.

این گفته ها در حالی ابراز می شود که محمدعلی اخلاقی؛ نماینده مردم در مجلس در مصاحبه با آوا گروه طالبان را عامل اصلی جنگ و خشونت و همچنین باعث نقض توافقنامه دوحه می‌دانند.

اخلاقی تاکید می‌کند که شلیک موشک از سوی گروه طالبان در خوست مورد جدیدی نیست؛ بلکه توافق‌نامه دوحه از آغاز توسط این گروه نقض شد و به کاهش خشونت‌ها که یکی از موارد مهم این توافق‌نامه به شمار می رفت از طرف طالبان اهمیت داده نشد.

به باور اخلاقی، سیاست گروه طالبان همواره این بوده که قدرت‌نمایی کند و در هرجا خود را نشان دهد تا از این طریق بتواند بیشتر بر جامعه جهانی فشار وارد کند و به خواست های اصلی خود برسد.

او همچنین بیان داشت که اطلاعات دریافتی از بخش‌های امنیتی افغانستان نشان می دهد که گروه طالبان همیشه در نقض توافق‌نامه دوحه پیشتاز بوده و اقدامات نیروهای مشترک افغانستان و امریکایی اغلب پاسخ به اقدامات این گروه بوده است؛ اما در نهایت می توان گفت که به هر دلیلی تا هنوز نقض توافق‌نامه از سوی هردو طرف صورت گرفته است.

این عضو مجلس نمایندگان در ادامه افزود: توافق‌نامه دوحه تاکنون هیچ اثری بر جنگ و صلح افغانستان نداشته است، هرچند که گروه طالبان آن را مایه حیات خود می‌داند؛ اما قطعاً در کنفرانس استانبول مورد توجه ویژه قرار نخواهد گرفت؛ زیرا گذشته از همه برخلاف این توافق‌نامه حضور خارجی ها در افغانستان تمدید خواهد شد.

لازم به ذکر است که گروه طالبان پیش از این نیز هشدار داده بود که اگر امریکا به توافق‌نامه دوحه عمل نکند جنگ با خارجی ها را از سر خواهد گرفت و مسئولیت عواقب آن بر دوش کسانی خواهد بود که به تجاوز و اشغالگری در افغانستان ادامه می دهند.

کلیدواژه