حمل 14, 1400 10:25 Asia/Kabul
  • واکنش ایران به بیانیه کمیسیون مشترک (برجام)
    واکنش ایران به بیانیه کمیسیون مشترک (برجام)

"جمهوری اسلامی ایران هیچ طرحی را که بر مبنای رفع گام به گام تحریم‌ها توسط آمریکا باشد نمی‌پذیرد. "

این موضوع  در واکنش به بیانیه کمیسیون مشترک برجام، از سوی مقام های جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفت.

هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روز جمعه ۲ آوریل ۲۰۲۱(13 حمل 1400) به صورت مجازی و به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی از طرف «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزرای امور خارجه برگزار شد.در پایان این نشست  بیانیه‌ای صادرو برآمادگی اعضا برای پرداختن به موضوع بازگشت کامل آمریکا به توافق هسته‌ای ایران در چارچوب تلاش‌های مشترک تاکید شد .

یک منبع بلندپایه آگاه در همین خصوص با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص برجام درسخنرانی ۸ ژانویه ۲۰۲۱، تصریح کرد؛ جمهوری اسلامی ایران تنها پس از برداشته شدن کلیه تحریم‌های آمریکا و راستی آزمایی آن به تعهدات برجامی باز خواهد گشت.

این منبع بلندپایه تصریح کرد؛ هرگونه نتیجه کمیسیون مشترک برجام که در آن ایده رفع گام به گام تحریم‌ها و یا مذاکره غیر مستقیم با آمریکا مبنا باشد قابل پذیرش نیست.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز که ریاست هیات ایران را در این  نشست  بر عهده داشت با بیان اینکه برای بازگشت آمریکا به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر امریکا در این خصوص کاملا روشن است،تصریح کرد ؛ آمریکا همانگونه که از توافق خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران وضع کرد، به همان صورت نیز می‌تواند به توافق برگشته و قانون‌شکنی را خاتمه دهد.

واکنش  ایران در خصوص  بیانیه کمیسیون مشترک برجام به دو نکته اساسی اشاره دارد که در بازکردن گره از کار برجام اهمیت زیادی دارد .

نکته نخست؛ تاکید صریح بر احیای حقوق ایران در برجام در مقابل  نقض عهد از جانب امریکاست.زیرا برجام یک توافق چند جانبه بین‌المللی است که توسط قطعنامه  شورای امنیت تایید و تضمین شده است.

نکته دوم، تاکید ایران  برراه حل  منطقی برای بیرون آمدن از بن بست فعلی است.

"علی اکبر صالحی" ریس سازمان انرژی اتمی ایران جمعه شب در گفت و گویی در شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» با اشاره به اینکه بن بست برجام درحال شکسته شدن است، ‌گفت: اینکه موضوع گفت و گوها درباره برجام وارد مرحله فنی شده و از کشمکش های اولیه گذشته، به معنای شکسته شدن بن بست های اولیه و موضوعی «نوید بخش» است.

سوالی که وجود دارد اما این است که آیا امریکا حاضر است که از سیاست‌ شکست خورده  تحریم وفشار حداکثری  فاصله بگیرد؟

ایالات متحده بر مبنای  تصمیمی یک جانبه از برجام خارج شد و تحریم های لغو شده را باز گرداند و علاوه برآن تحریم های جدیدی را با عناوین ساختگی  و اتهام های دروغین بر ایران اعمال کرد و کشورهای دیگر را برای اجرای این تحریم ها تحت فشار قرار داده است.

مواردی که ایران در کاهش تعهدات برجام با اجرای قانون راهبرد لغو تحریم انجام داده؛ نقض توافق از طرف ایران نیست بلکه بخشی ازکاهش تعهدات داوطلبانه ایران است.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند. لذا تنها یک راه باقی مانده  و ان بازگشت امریکا از همان مسیری است که به اشتباه  طی کرده است . آنچه در شرایط فعلی اهمیت دارد نحوه بازگشت  به  توافق های تصریح شده در برجام است.

همانگونه که رهبر معظم انقلاب تصریح کرده اند ؛"ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. "

کلیدواژه