بر اساس حکم محمد اشرف غنی، فروش و شکار پرندگان کمیاب در کابل ممنوع اعلام شد
(last modified 1400-01-17T09:53:09+00:00 )
حمل 17, 1400 14:23 Asia/Kabul
  • بر اساس حکم محمد اشرف غنی، فروش و شکار پرندگان کمیاب در کابل ممنوع اعلام شد

رئیس اداره محیط زیست کابل گفت: در پی حکم رئیس جمهور افغانستان مبنی بر شکار پرندگان کمیاب، در شهر کابل دیگر کسی حق ندارد این پرنده ها را شکار و یا آن ها را به فروش برساند و اداره محیط زیست کابل با متخلفان برخورد می کند.

محمد کاظم همایون رئیس اداره محیط زیست کابل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن ابراز نگرانی از خرید و فروش و شکار پرندگان کمیاب در افغانستان گفت: در پی حکم رئیس جمهور افغانستان مبنی بر شکار پرندگان، اداره محیط زیست کابل برای جلوگیری از شکار پرندگان کمیاب برنامه های خود را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: در شهر کابل دیگر کسی حق ندارد پرنده های کمیاب را شکار و یا آن ها را به فروش برساند و البته در ولایت اطراف کابل نظارت خاصی وجود ندارد و بسیاری از شهروندان به شکار غیر قانونی مبادرت می ورزند.

همایون اظهار داشت: شکارچیان سه گروه هستند، یک گروه برای تفریح و یک گروه برای ورزش و یک گروه هم برای امرار معاش شکار می کنند که در افغانستان اکثریت مطلق کسانی که به دنبال شکار هستند برای امرار معاش است.

رئیس اداره محیط زیست کابل هشدار داد که دیگر این شهر جای امنی برای خرید و فروش و شکار پرندگان نیست و اجازه چنین کاری به کس داده نخواهد شد و مردم باید در این زمینه با اداره محیط زیست همکاری کنند.

 وی در ادامه یادآور شد: اداره محیط زیست افغانستان 5 سال پیش قانون شکار در افغانستان را نهایی ساخت ولی تا کنون میان مجلس نمایندگان و وزارت عدلیه این قانون سرگردان است و ما نگرانی خود را از بابت اعلام کرده ایم.

محمد کاظم همایون تصریح کرد: در نبود قانون شکار در افغانستان، اداره محیط زیست بر اساس حکم رئیس جمهور در کابل وارد عمل شد تا جلو متخلفان را بگیرد و امیدواریم که این روند در همه ولایات افغانستان اجرایی شود.

لازم به ذکر است که مسئولان اداره محیط زیست کابل به تازگی، مانع از فروش پرنده های کمیاب در کابل شدند و همه پرندگان یک فروشنده را ضبط  کردند. آنان تأکید کردند که مردم نباید پرندگان کمیاب را شکار یا نگهداری کنند چون آن‌ها هم حق حیات دارند و باید به این مسئله که نسل این پرندگان‌ در خطر است هم توجه شود.

اداره محیط زیست کابل، در اطلاعیه‌ای از ضبط  پرندگان نایاب یک فروشنده در کابل خبر داد و گفت: اداره حفاظت محیط زیست کابل، ۱۳ بال باز و یک بال شاهین کمیاب را که از افراد سودجو، قانون شکن و اکوتروریست را ضبط کرده است، آن‌ها را در مراسمی آزاد می‌کند.

پرندگان ضبط شده، در لیست قرمز موسسه بین‌المللی حفاظت از گونه‌های در حال نابودی  و لیست ۱۴۹ گونه در حال انقراض هستند.