چگونگی حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل
(last modified 1395-08-09T15:10:20+00:00 )
عقرب 09, 1395 19:40 Asia/Kabul

نام گلبدین حکمتیار سال‌ها است که در فهرست سیاه دولت امریکا و سازمان ملل قرار دارد اما حذف نام حکمتیار از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل و رفع تحریم علیه این حزب، نیاز به بحث میان کشورهای جهان دارد .

داکتر محمد قاهر سینا ،تحلیلگر مسایل افغانستان می گوید "حذف نام جناب حکمتیار و یک تعداد از اعضای رهبری حزب اسلامی از لیست سیاه شورای امنیت ملل متحد ، به سادگی امکان پذیر نیست .

داکتر محمد قاهر سینا در مصاحبه با رادیو دری تاکید کرد " حذف از لیست سیاه آمریکا ممکن است چنانچه که اول طالبان را در جمله سازمان تروریستی، شامل ساخته بودند اما بعدا دولت آمریکا اعلام کرد که دیگرطالبان برای آنها خطری نیست.

وی با اشاره به گزارش رسانه های افغانستان درباره ادعای درخواست پول برای گلبدین حکمتیار، از سفارت‌خانه‌های خارجی در کابل تاکید کرد "گرچه این ادعا توسط شورای امنیت ملی رسما رد شده است اما اگر این اقدام صورت بگیرد می تواند حرکتی از سوی دولت برای خارج کردن نام آقای حکمتیار از لیست سیاه شورای امنیت تلقی شود.

به باور وی ؛حکومت وحدت ملی تلاش دارد تا قدم به قدم  به پیش رود تا ضمانت های حکومت در توافقنامه صلح عملی شود و جناب حکمتیار در حکومت وحدت ملی ، سهیم گردد .

سینا تصریح نمود "خارج شدن نام افراد و گروهها از لیست سیاه شورای امنیت بر بنیاد دلایل و اسناد و مدارک می باشد که باید از طرف سازمانهای حقوق بشر و سازمانهای مختلف منطقه ای و جهانی تصویب گردد و جناب حکمتیار باید بتواند دفاعیه ای داشته باشد تا از این لیست سیاه خارج شود .

تحلیلگر مسایل افغانستان با رد برخی دیدگاهها در مورد اینکه آقای حکمتیار به دلیل موقعیت ضعیف نظامی و اقتصادی به دولت پیوسته است افزود " از سال 1980 تا سال 1989 ، 60 درصد کمکها به جناب حکمتیار و حزبشان اختصاص می یافت و از نظر سیاسی هم جناب حکمتیار  از سال 2002 یک پالسی تقسیم و مشارکت را در حزب خود دنبال کرد و موقعیت بالایی در داخل و خارج از قدرت به دست آورد.

 

 

کلیدواژه