حمل 24, 1400 12:17 Asia/Kabul
  • تحریم های جدید ضد ایرانی اتحادیه اروپا : همسویی با واشنگتن و تل آویو
    تحریم های جدید ضد ایرانی اتحادیه اروپا : همسویی با واشنگتن و تل آویو

شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه ، 8 فرد و سه نهاد را به بهانه نقض حقوق بشر به لیست تحریم‌های ضد ایرانی خود افزود. هم چنین این شورا تصمیم گرفت تا اقدامات خود علیه ایران را به بهانه آن چیزی که نقض حقوق بشر خوانده شده را تا 13 آوریل 2022  تمدید کند.

سردار "حسین سلامی" فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چند تن از فرماندهان ارشد سپاه و نیروی انتظامی از جمله افراد تحریم شده ایرانی توسط اتحادیه اروپا به بهانه  نقض حقوق بشر  هستند.

هم چنین 3 نهاد یعنی زندان اوین، زندان فشافویه و زندان رجایی شهر تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفتند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد: «این تحریم‌ها شامل ممنوعیت ورود به اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌های افراد تحریم شده است.»این اقدامات برای نخستین بار در سال 2011 وضع شده و هر ساله بر اساس ادعای اروپایی‌ها تمدید می‌شود. در حال حاضر و با توجه به تحریم‌های جدید، 89 فرد و 4 نهاد ایرانی در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند.

به نظرمی رسد اقدام تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران در برهه کنونی در راستای سیاست هماهنگ غرب در قبال ایران صورت گرفته است. اروپایی ها پس از روی کار آمدن "جو بایدن" رئیس جمهور جدید آمریکا در ژانویه 2021 و  تاکید وی بر شروعی دوباره در روابط فرا آتلانتیکی، تلاش آشکاری برای  اتخاذ مواضع هماهنگ با واشنگتن در قبال ایران و مسائل مربوط به ایران از جمله توافق هسته ای برجام، مخالفت با توانمندی موشکی و سیاست های منطقه ای ایران اتخاذ کرده اند.

اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی نیز در جریان تحولات برجامی در سه ماه اخیر تلاش کرده اند تا نقش پلیس خوب و پلیس بد را هم زمان ایفا نمایند. آنها از یک سو ادعا می کنند که خواهان حفظ برجام هستند و از سوی دیگر موضعی تهدید آمیز و زیاده طلبانه دارند.

"کاترین اشتون" (1) مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید: بایدن باید برجام را بعنوان توافق اول قرار دهد، نه توافق آخرین. هرگز قرار نبود که توافق سال 2015 نقطه پایانی مذاکرات باشد .

اعضای اروپایی گروه 1+4 که مواضع خود را با دولت بایدن هماهنگ می کنند پیشتر در راستای خواسته آمریکا برای وادار کردن تهران به پذیرش شروط واشنگتن، پیشنهاد برگزاری نشست غیر رسمی بین اعضای برجام و آمریکا را مطرح کردند که با مخالفت ایران مواجه شد.

درعین حال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران در زمانی اعلام شده که مذاکرات برجامی در مقطعی حساس قرار دارد. طرف های برجام توافق کرده اند که جلسه آتی کمیسیون مشترک این توافق هسته ای در سطح معاونین در روز چهارشنبه آینده در وین برگزار شود و بلافاصله در چارچوب  گروه های کارشناسی، رایزنی های فنی و تخصصی به صورت فشرده برای تهیه و ارائه فهرست اقداماتی که باید از سوی‌ همه طرف ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته ای برای احیای برجام صورت گیرد، ادامه یابد.

هم زمانی اقدام خرابکارانه رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته ای نطنز یعنی از کار انداختن برق آن با هدف آسیب زدن به سانتریفوژهای فعال در این تاسیسات با سفر "لوید آستین" وزیر دفاع آمریکا به فلسطین اشغالی و مواضع ضد ایرانی وی در روز یکشنبه و اعلام تحریم های جدید علیه ایران از سوی اتحادیه  اروپا در روز دوشنبه حکایت از نقشه ای مشترک دارد.

این اقدامات که با تشدید فشارهای سیاسی و جنگ روانی واشنگتن علیه تهران برای قبول خواسته آمریکا در زمینه نحوه بازگشت به برجام همراه شده است، نشان دهنده طرحی هماهنگ بین بروکسل، واشنگتن و تل آویو برای تشدید فشارها علیه ایران و محروم کردن تهران از ابزارهای قدرتش است. در واکنش به این تحولات، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده که آمریکایی‌ها باید بدانند که نه تحریم و نه اقدامات خرابکارانه ابزار مذاکراتی به آنها نخواهند داد و این اقدامات وضعیت را برای آنها دشوارتر می‌کند.

1- Catherine Ashton

 

 

کلیدواژه