حمل 28, 1400 11:28 Asia/Kabul
  • واکنش طالبان به تاخیر در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان
    واکنش طالبان به تاخیر در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

گروه طالبان موضع جدید آمریکا درباره تاخیر در عقب نشینی نیروهای این کشور از افغانستان را مغایر با توافقنامه دوحه دانست.

محمد نعیم وردک سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره به تاخیر افتادن خروج نظامیان این کشور از افغانستان تا 11 سپتامبر(20 سنبله 1400) آینده گفت، این موضع که مغایر با توافقنامه دوحه میان آمریکا و طالبان و همچنین ناقض قوانین و مقررات بین اللملی بوده و عامل ادامه تنش و طولانی شدن روند صلح است.

عضو ارشد طالبان گفت، با اصرار آمریکا بر باقی ماندن نیروهایش در افغانستان تا اواخر تابستان  جهانیان در عمل مشاهده کردند که آمریکایی ها به هیچ توافقنامه ای پایبند نیستند  و این بسیار شرم‌آور است.

با وجود توافقنامه آمریکا و طالبان برای خارج کردن نظامیان خود از افغانستان تا پایان سال گذشته(2020) اما موضع  جو بایدن رییس جمهوری آمریکا درباره تاخیر در اجرای این تعهد تا یازده سپتامبر 2021 از بروز تصمیمی تازه در کاخ سفید در قبال حضور نظامی آمریکا در افغانستان دارد.

اگر چه بایدن به مخالفت با سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا برخاسته است اما به دلیل حساسیت و پیچیدگی مسئله افغانستان در راهبردهای سیاست خارجی آن کشور، موضوع خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان دست کم تا سپتامبر آینده به تعویق افتاده است.

درباره علل اتخاذ تصمیم در کاخ سفید در خصوص تاخیر در زمان خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تحلیل های متفاوتی ارائه می شود که مهمترین آن ایجاد فرصت پنج ماهه  برای بررسی های بیشتر درباره پیامدهای اجرای تعهد توافقنامه دوحه درباره خروج کامل نظامی آمریکا از افغانستان است که در بین مقامات دولت و کنگره این کشور اختلافاتی وجود دارد.

درچارچوب این گمانه، رئیس جمهوری آمریکا برای در امان ماندن از انتقادهای احتمالی درباره ادامه حضور یا خروج نظامیان این کشور از افغانستان تلاش دارد بررسی های دقیقتری انجام دهد تا از این طریق چالش های پیش رو را به حداقل برساند.

  ازسوی دیگر،این انگاره نیز مطرح است که آمریکا در تلاش برای یافتن کشوری جایگزین برای ادامه سیاست ها و برنامه های کاخ سفید در افغانستان است تا از این طریق بتواند همچنان عرصه های مورد نظر خود در این کشور را کنترل و مدیریت کند.

با توجه به  میزبانی ترکیه از نشست مذاکرات صلح افغانستان که برگزاری آن فعلا به تعویق افتاده است این احتمال مطرح شده است که ترکیه می تواند گزینه مورد نظر کاخ سفید برای مشارکت آنکارا در افغانستان پس از خروج احتمالی نظامیان آمریکایی از آن کشور باشد که بعید به نظر می رسد کشوری بر مبنای منافع ملی خود حاضر شود در این مدل جایگزینی ورود پیدا کند.  

فارغ از آنکه آمریکا با چه رویکردی زمان خروج نظامیان خود از افغانستان را دستکم تا سپتامبر 2021 به تاخیر انداخته است اما  طولانی شدن زمان اجرای این تعهد کاخ سفید که در توافقنامه دوحه بر آن تصریح شده است ، بر روند مذاکرات بین الافغانی صلح تاثیر بشدت منفی خواهد داشت.

علت اصلی کارشکنی طالبان در روند گفتگوهای صلح افغانستان که از سپتامبر گذشته به میزبانی شهر دوحه پایتخت قطر آغاز شد ،عدم اجرای تعهدات امریکا در توافق صلح با این گروه است که موجب شده فرصت پیش آمده برای خاتمه جنگ در افغانستان درمعرض نابودی کامل قرار گیرد.

به همین دلیل است که دولت و ملت افغانستان خواستار مشخص شدن موضع آمریکا در قبال اجرای تعهدات خود در توافقنامه صلح با طالبان است که تلاش ماه های اخیر مقامات کابل در راستای توافق صلح با این گروه را به بن بست کشانده است.        

کلیدواژه