حمل 29, 1400 10:57 Asia/Kabul
  • سرنوشت مبهم نشست صلح ترکیه برای افغانستان
    سرنوشت مبهم نشست صلح ترکیه برای افغانستان

نشست سرنوشت ساز صلح ترکیه که قرار است ۲۴آوریل /۴ ثور به مدت ۱۰ روز برای تعیین سرنوشت صلح ، تعیین نوع نظام ،آینده دولت و تقسیم قدرت در افغانستان با نظارت سازمان ملل برگزار شود با انصراف طالبان از شرکت در این نشست در هاله ای از ابهام قرر گرفته است.

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان برای شرکت در این نشست از بین ۳۰ طرح پیشنهادی توسط احزاب ،گروههای سیاسی و نمایندگان مجلس و طرح ۹ ماده ای آمریکا دو طرح الف و ب را تهیه کرد که با مخالفت بسیاری از احزاب ،گروههای سیاسی و حتی برخی از مقامات دولتی مواجه شد.

منابع خبری از تلاش طرف های شرکت کننده در نشست صلح برای فراهم کردن زمینه توافق دولت افغانستان ،طالبان وگروههای مختلف برای دستیابی به توافق خبر دادند.

از سوی دیگرگروه طالبان اعلام کرده است به علت تخطی آمریکا از توافقنامه دوحه و تا زمانی که نیروهای نظامی خارجی افغانستان را ترک نکنند در هیچ نشست صلحی شرکت نخواهد کرد.

رئیس جمهوری افغانستان در تازه ترین اظهارات خود گفته است که دیگر هیچ بهانه ای برای ادامه جنگ طالبان باقی نمانده است و آنها باید در نشست ترکیه شرکت کرده و برای پایان جنگ در این کشور با دولت و مردم افغانستان تصمیمی مشترکی بگیرند.

وی گفته است که اکنون توپ در زمین طالبان است و اینکه آنها مسیر صلح و یا جنگ را انتخاب  کنند، اختیار با آنها است اگر طالبان به جای صلح ،جنگ را انتخاب کنند ، مردم افغانستان نیز در کنار نیروهای امنیتی از خود کشور دفاع خواهند کرد.

گلبدین حکمتیار که از مخالفان دولت محمداشرف غنی است و شورای عالی مصالحه ملی افغانستان را نیز برسمیت نمی شناسد، روز گذشته  در کابل  گفت که طالبان دیگر هیچ دلیلی برای توقف مذاکرات ندارد.

وی در یک نشست خبری در کابل گفت که نقض توافق‌نامه صلح آمریکا با طالبان نباید باعث توقف مذاکرات صلح طالبان با افغان‌ها شود.

به باور وی، نقض توافقنامه دوحه جنبه مثبتی هم دارد و آن اینکه در مدت تعیین شده تمام نیروهای آمریکایی و ناتو افغانستان را ترک می ‌کنند در حالی‌که قبل از این ناتو حضورنظامی‌ خود را در افغانستان به مدت یک سال دیگر تمدید کرده بود.

حکمتیار خطاب به طالبان گفت که اگر اراده ای برای صلح دارند و همزمان جنگ را ادامه می  دهند نباید گفت وگوهای صلح را متوقف کنند.

به گفته وی، وقتی طالبان با آمریکایی‌ها مذاکره کرد چرا از گفت و گو با مردم افغانستان خودداری می کنند .

حکمتیار گفت که باید دولت کنونی تغییر کند و با خروج نیروهای نظامی خارجی آتش بس برقرار شود.

در این حال سفیر اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که گروه طالبان باید نشست ترکیه را جدی بگیرند.

اندرس وون برندت» در کابل به رسانه ها گفت که امیدوار است طالبان در نشست استانبول شرکت کنند و این فرصت مهم را از دست ندهند زیرا زمان برای از دست دادن وجود ندارد..

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز گفت که با اعلام خروج نیروهای خارجی از کشور اکنون هیچ‌ بهانه‌ای برای ادامۀ جنگ به طالبان باقی نمی ‌ماند..

گزارش‌های تائید ناشده نیز از تلاش آمریکا برای قانع کردن گروه طالبان برای حضور در نشست ترکیه خبر می دهد .در این راستا از تلاش برای آزادی هفت هزار زندانی طالبان و حذف نام رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل نام برده شده است .

این تلاش‌ها در بیرون از افغانستان نیز ادامه دارد و منابع خبری افغانستان از گفت وگوی تلفنی رجب طیب اردوغان با عمران خان نخست وزیر پاکستان در همین راستا خبر داده اند.

خبرگزاری «جمهور» افغانستان اعلام کرد که رهبران دو کشور در باره برگزاری نشست استانبول بحث وتبادل نظر کرده و عمران خان گفته است که از تمام توان خود برای تأمین صلح و ثبات پایدار در افغانستان از طریق راه حل سیاسی استفاده خواهد کرد..

در این حال «عبدالقیوم سجادی» استاد دانشگاه و عضو مجلس نمایندگان افغانستان می گوید که اگر طالبان در نشست ترکیه شرکت نکند، افکار عمومی و جامعه بین المللی علیه این گروه بسیج می شود و حتی امکان دارد که باعث شود روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان متوقف شود.

احمدضیارفعت استاد دانشگاه و آگاه امور سیاسی نیز بر این باور است که با خروج نظامیان آمریکایی و ناتو وضعیت در منطقه نیز متفاوت خواهد شد و کشورهای که از روند صلح افغانستان کنار مانده بودند، بار دیگر وارد صحنه خواهند شد و این موضوع باعث تقویت روند صلح می شود.

به باور وی طالبان نباید فرصت کنونی را از دست بدهند و باید در نشست استانبول شرکت کنند و اگر از حضور در این نشست خودداری کند، موفق به دستیابی به قدرت نمی شود.

این استاد دانشگاه گفت که با خروج نظامیان خارجی در کوتاه مدت فرصت تبلیغات برای طالبان فراهم می شود اما با گذشت زمان با توانایی نیروهای نظامی افغانستان برای مقابله با طالبان این فرصت به نفع دولت خواهد شد.

وی افزود به فرض اینکه طالبان بتواند با زور قدرت را در افغانستان  در اختیار بگیرد ولی جامعه جهانی حاضر به پذیرش آن نخواهد  شد.

کلیدواژه