ثور 02, 1400 12:50 Asia/Kabul

حضور نیروهای امریکایی تاثیر مثبتی در تامین امنیت این کشور نداشته و سبب ناامنی بیشتر هم شده است

عضو پارلمان افغانستان گفت: حضور نیروهای امریکایی تاثیر مثبتی در تامین امنیت این کشور نداشته و سبب ناامنی بیشتر هم شده است.

محمد علی اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکایی ها به طالبان بیشتر به عنوان یک گروه مخالف سیاسی دولت افغانستان نگاه می کنند، توافقنامه ای را هم که با طالبان امضا کردند سبب شد که طالبان قدرت بیشتری بگیرند.

وی در رابطه با اعلام وزیر خارجه ترکیه در مورد تعویق مجدد نشست استانبول در مورد صلح افغانستان هم عنوان کرد: از وقتی طالبان اعلام کردند تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشته باشند در هیچ نشستی شرکت نمی کنند به نظر می رسید که نشست ترکیه با چالش مواجه می شود.

به گفته این کارشناس سیاسی دو احتمال وجود داشت؛ یکی اینکه طالبان به این نشست بصورت سطحی نگاه کنند، در آن شرکت کنند و توجیهی هم برای حضور خود داشته باشند و دیگر اینکه در آن شرکت نکنند و در نتیجه نشست به تعویق بیفتد که همینطور شد.

اخلاقی اظهار کرد: طالبان یک طرف قضیه هستند و زمانی که یک طرف حضور نداشته باشد، نشست هم هیچ نتیجه ای نخواهد داشت، رایزنی هایی هم که شده نتوانسته طالبان را برای شرکت در این نشست قانع کند.

وی اضافه کرد: طالبان همواره امریکا را متهم کرده اند که به توافقنامه با این گروه پایبند نبوده و بر اساس آن توافقنامه، نیروهای امریکایی باید تا ماه می افغانستان را ترک می کردند و با نزدیک شدن این تاریخ فشارهای طالبان به امریکایی ها بیشتر می شود و این احتمال وجود دارد که آن ها را مجبور به خروج از افغانستان تا ماه سپتامبر کند.

 

کلیدواژه