عقرب 10, 1395 19:05 Asia/Kabul
  • جان ساپکو بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان
    جان ساپکو بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان

جان ساپکو بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان با عبدالله عبدالله رئیس اجرایی کابینه این کشور در کابل دیدار و گفتگو کرد. عبدالله در این دیدار درباره روند فعالیتهای دولت وحدت ملی افغانستان در مبارزه با فساد گفت ، مسئولان این کشوربه اصل مقابله با فساد و تامین شفافیت متعهد هستند. رئیس اجرایی کابینه افغانستان افزود ، دولت کابل از هر گونه کمک خارجی برای مقابله با فساد استقبال می کند.

دیدار بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان از این کشور و گفتگو با برخی مقامات کابل فرصتی است تا مقامات افغانستان مواضع خود را درباره راههای شکل گیری فساد در امور بازسازی،نحوه مقابله موثر با آن و نقش کمکی نهاد بازرسی آمریکا دراصلاح امور بازسازی ، تشریح کنند.

مبارزه با فساد از جمله دغدغه های اساسی دولت وحدت ملی افغانستان برای ایجاد شفافیت در همه بخش ها به خصوص در روند بازسازی این کشور است که بخش عمده ای از منابع مالی داخلی و کمک های بین المللی را به خود اختصاص داده است.

البته بخشی از فساد در افغانستان هم به مسئله ارتشاء در ساختار اداری این کشور مربوط می شود،اما بخش عمده فساد در افغانستان مربوط به هدر رفتن منابع مالی اختصاص یافته به روند بازسازی است که در گزارش های نهاد بازرسی آمریکا در امور بازسازی افغانستان بارها به آن پرداخته شده است.

بر اساس گزارش های پیشین این بازرس ویژه آمریکا ، دهها میلیارد دلار کمک خارجی به افغانستان به دلیل مصرف آنها درطرح های غیرضروری باعمر کوتاه ، هدر رفته است. براساس این گزارش،بخش زیادی از کمک های خارجی صرف اجرای پروژه هایی شده که تخریب شده اند و برای مردم افغانستان کارآیی ندارند.

اذعان نهاد بازرسی آمریکا در امور بازسازی افغانستان به هدر رفتن دهها میلیارد دلار کمک خارجی به بازسازی این کشور در حالی است که بیش از هشتاد درصد این کمک ها از طریق موسسات و نهادهای خارجی در امور بازسازی افغانستان هزینه شده است.

با وجود اذعان ساپکو در گزارش های خود به از بین رفتن کمک های بین المللی به امور بازسازی افغانستان ، همچنان این کمک ها در اختیار شرکت های خارجی قرار می گیرد که خود مسئول هدر دادن این منابع مالی معرفی شده اند. مقامات افغانستان انتظار دارند آمریکا و دیگر کشورهای غربی که خود را بزرگترین کمک کننده به روند بازسازی افغانستان می دانند ، با ایجاد تغییر در مدیریت هزینه کمک های بین المللی، مانع از هدر رفتن این کمک ها شوند.

واگذاری مدیریت منابع مالی خارجی به دولت افغانستان می تواند یکی از منطقی ترین راهها برای جلوگیری از هدر رفتن کمک های بین المللی به امور بازسازی و اولویت بندی در اجرای پروژه ها در این کشور باشد.

بخش عمده ای از فساد در افغانستان ناشی از عملکرد شرکت های خارجی در بازسازی این کشور است که خارج از کنترل دولت کابل هستند اما کشورهای غربی ، دولت افغانستان را به ضعف در برخورد با فساد متهم می کنند.

علیرغم نقش شرکت های خارجی در بروز فساد در امور بازسازی افغانستان ، کشورهای غربی کمکهای خود را به کابل به پیشرفت دولت افغانستان در مبارزه با فساد مشروط کرده اند که این موضع بیشتر شبیه طنز است.

 

 

 

کلیدواژه