سفر ظریف به قطر و عراق؛ اهمیت اهداف منطقه ای و فرامنطقه ای
(last modified 1400-02-05T07:39:06+00:00 )
ثور 05, 1400 12:09 Asia/Kabul

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران،  روز یکشنبه درصدر هیاتی برای دیدار و گفت و گو با مقامات عراق و قطر عازم این دو کشور شد.

دراین سفردر زمینه توسعه مناسبات دو جانبه، مسایل منطقه ای و فرامنطقه‌ای گفت و گو  می‌شود.
از دید گاه جمهوری اسلامی ایران داشتن بهترین روابط با قطر، عراق وتمامی کشورهای منطقه مهم و در اولویت سیاست  منطقه ای است.
براساس همین سیاست اصولی؛ زمانی که کویت در بیانیه ای از به نتیجه رسیدن تلاش ها برای حل تنش میان قطر و عربستان واعضای شورای همکاری خلیج  فارس خبر داد ،این رویکرد از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال قرار گرفت.
وزیر امور خارجه ایران در توئیتی نوشت: "از  تفاهمات اعلامی کویت در خلیج فارس استقبال می‌کنیم. سیاست دیرینه ایران دیپلماسی، روابط مبتنی بر حسن همجواری و گفت‌وگوهای منطقه‌ای است. امیدواریم این آشتی به ثبات و توسعه سیاسی و اقتصادی برای همه ملت‌های منطقه ما کمک کند."
اهمیت  این سطح از رابطه علاوه بر جنبه استراتژیک از جنبه اعتماد بین طرفین و ایجاد همگرایی در منطقه بسیار حائزاهمیت است.در واقع  مبنای  سیاست ایران مقابله با سیاست های تنش ساز درمنطقه است .جمهوری اسلامی ایران با شناخت ماهیت این تهدید ها ؛ایده ها و ابتکاراتی را برای فراهم کردن بستر گفت گوهای منطقه ای مطرح کرده واز گفت وگوهای فراگیر و درون زا میان کشورهای منطقه  استقبال می کند. ایران  همچنین طرح صلح هرمز را در نشست مجمع عمومی سازمان ملل  به کشورهای منطقه پیشنهاد داده است.
کامران کرمی، کارشناس روابط بین الملل  در تحلیل اهمیت اهداف این گفت و گوها، با اشاره به تمایل  قطر برای میانجی گری بین  ایران و عربستان معتقد است که دراین زمینه باید به همه مولفه های  موئر درایجاد  همگرایی در چارچوب منافع مشترک در مقابل تهدید های مشترک  توجه داشت.
اساسا" یکی از علل اصلی بروز مشکلات و اختلافات در منطقه حضورنظامی امریکا  و سیاست های تفرقه افکنانه  برخی قدرت های فرامنطقه ای است که  منافع خود را در ایجاد بحران و جنگ های منطقه ای و  فروش سلاح   دنبال می کنند و اجازه نمی دهند کشورهای منطقه با کمک یکدیگر مشکلات را حل کرده و به دوراز تنش ، از پیشرفت و امنیت پایدار بهره مند شوند.
 معضلات سیاسی و امنیتی در منطقه خلیج فارس نشان می دهد که این فرآیند به یک  همکاری جامع و همه جانبه  میان همه کشورهای منطقه نیاز دارد.
شیخ تمیم بن حمد ال ثانی امیر قطر در سفرش به  تهران در ژانویه سال 2020  بر همین نکته  تاکید کرد و گفت: معتقدیم باید برای حفظ امنیت در این منطقه با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری تأثیرگذار در منطقه همکاری کنیم و هرگونه همکاری امنیتی در حوزه خلیج فارس بدون حضور ایران ارزشی ندارد.
درسخن آخر باید گفت؛ بستر چنین و گفت وگوهایی نیازمند درک مشترک از تهدید های مشترک است. فقط دراینصورت است که  می توان انتظار داشت ؛روند همگرایی سیاسی ،امنیتی واقتصادی با مشارکت همه کشورهای منطقه آغاز شود.

کلیدواژه