سفر ظریف به عراق؛ ضرورت گسترش همکاری دو جانبه و منطقه ای + صوت
(last modified 1400-02-07T06:39:49+00:00 )
ثور 07, 1400 11:09 Asia/Kabul

«محمد جواد ظریف »وزیر امور خارجه ایران ، در ادامه سفر منطقه ای خود ؛ روز دوشنبه وارد بغداد شد . ظریف در ادامه سفر دو روزه اش به عراق ؛   امروز با مقامات  منطقه  کردستان  عراق نیز  دیدار و گفت وگو می کند.

در تحلیل اهمیت این سفر به سه دلیل مهم  و راهبردی می توان اشاره کرد:

دلیل اول؛ ظرفیت‌های متنوع اقتصادی و تجاری است  که در بخش های  انرژی ؛ حمل و نقل ، ترانزیت و تبادل  فناوری های تخصصی و دانش بنیان قابل عرضه هستند.

دلیل دوم؛ منافع مشترک  در سطح منطقه ای و بین المللی  است که  در شرایط فعلی منطقه؛ حول محور مبارزه با تروریسم و تنش زدایی در منطقه، دارای اهمیتی راهبردی است  .

دلیل سوم؛ وجود مشترکات فرهنگی وضرورت  تقویت وحدت دینی است  .

وزیر امور خارجه ایران در همین خصوص ،  دوشنبه شب با شماری از شخصیت های اهل تسنن وشیعه در بغداد دیدار کرد .

درموضوعات سیاسی نیز؛ وزیر امورخارجه ایران علاوه بر دیدار با همتای عراقی خود؛ با رییس جمهور، رییس پارلمان و همچنین نخست وزیر عراق دیداروگفت و گو کرد .

ظریف  در دیدار با "فواد حسین " وزیر خارجه عراق به نکته ای مهم اشاره کرد و گفت؛ "همه ما در این منطقه همواره در کنار هم خواهیم بود. دیگران می روند ولی ما در این منطقه خواهیم بود و باید روابطمان را براساس حسن همجواری و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر و عدم مداخله  در امور داخلی و دوستی و برادری و اخوت بنا بگذاریم و این سیاست جمهوری اسلامی در این منطقه بوده و خواهد بود."

"مصطفی الکاظمی "  نخست‌وزیر عراق هم  در دیدار با محمد جواد ظریف با  تاکید بر اینکه نگاه عراق به ایران تنها در چارچوب همسایگی نبوده، بلکه ایران شریک راهبردی عراق است، به حمایت ایران از عراق در جنگ علیه داعش اشاره کرد و افزود: این موضع ایران ابدا در تاریخ فراموش نخواهد شد.

مجموعه این مولفه ها، روابط  تهران و بغداد  را به سمت همکاری‌های راهبردی سوق داده است.بیان این دید گاه ها نیز نشانه همسویی  در جهت بکار گیری همه  ظرفیت های درونی برای همگرایی امنیتی در منطقه است.

مصیب نعیمی، کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است که  روابط ایران و عراق با توجه به اشتراکات جغرافیایی، اجتماعی، مذهبی و ارتباطات تنگاتنگ مردمی فراتر از دیپلماتیک و استراتژیک محسوب می شود وبه همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است.

آنچه مسلم است، ایران و عراق منافع مشترکی در منطقه دارند  و طبیعی است که هر دو طرف نسبت به تهدیدها در منطقه حساس باشند.

آمریکایی‌ها بارها به صراحت گفته اند که هدف انها از مداخله و حضور در سوریه و عراق تسلط بر منابع انرژی است. امریکا به بهانه مبارزه با القاعده ؛یعنی همان گروه تروریستی که به اذعان ترامپ و کلینتون؛ امریکا آنرا بوجود آورد؛ منطقه را گرفتار در نا امنی و تروریسم کرد و بجای جنگ با داعش؛ از آنها حمایت کرد.

لذا، آنچه درشرایط کنونی حائز اهمیت است ؛مقابله با تهدید های مشترک در منطقه‌ است.ایران و عراق در این زمینه مصمم  وآماده کمک به روندهای ایجاد صلح و امنیت و تنش زدایی در منطقه‌ هستند.

 

کلیدواژه