اگر خارجی ها افغانستان را ترک کنند همسایگان می توانند به برقراری صلح در این کشور کمک کنند
(last modified 1400-02-12T08:15:36+00:00 )
ثور 12, 1400 12:45 Asia/Kabul

اگر نیروهای خارجی به ویژه امریکایی ها از افغانستان خارج شوند همسایگان این کشور می توانند به برقراری صلح و ثبات در آن کمک کنند

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: اگر نیروهای خارجی به ویژه امریکایی ها از افغانستان خارج شوند همسایگان این کشور می توانند به برقراری صلح و ثبات در آن کمک کنند.

عبدالبصیر حقجو در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد اعلام آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان اظهار داشت: حضور نیروهای خارجی در افغانستان کمکی به صلح این کشور نمی کند بلکه باعث افزایش جنگ و خونریزی می شود، طی بیست سال حضور امریکایی ها در افغانستان اگر بصورت محدود بازسازی هایی انجام شد اما جنگ و خونریزی جریان داشت و هر روز مردم افغانستان به خاک و خون کشیده شدند، اکنون هم که بحث گفت و گوهای صلح مطرح است درگیری ها و خونریزی های فراوانی وجود دارد.

وی افزود: امریکایی ها از حکومتی در افغانستان حمایت کردند که از سوی سازمان های مرتبط بین المللی جزء فاسد ترین حکومت های دنیا شناخته می شود که اقدامی هم در جهت اجماع ملی و وفاق ملی انجام نداد.

رئیس شورای ژورنالیستان ولایت بدخشان افغانستان عنوان کرد: به این لحاظ بودن امریکایی ها در افغانستان تاثیر مثبتی در اوضاع این کشور ندارد اما اگر آن ها بروند، همسایگان افغانستان می توانند برای برقراری صلح و ثبات در این کشور کمک و همکاری کنند.

به گفته حقجو نکته مهم این است که همه مردم و گروه های مختلف در افغانستان باید به حق و حقوق خود برسند در غیر اینصورت صلح و ثبات در این کشور برقرار نمی شود.

وی همچنان خاطرنشان کرد: قومیت در جنگ و مسایل افغانستان نقش بسزایی دارد و یک قوم خاص در راس تمام امور جنگ و صلح و حکومت داری قرار گرفته و تا زمانی که این مشکل حل نشود خارجی ها و بود و نبود آن ها هم تاثیر چندانی در اوضاع این کشور ندارد، مردم در افغانستان حقوق خود را می خواهند و به دنبال ایجاد یک حکومت فراگیر ملی بر مبنای وفاق ملی و اسلامی و با در نظر داشت حقوق شهروندی هستند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: اگر داعیه اسلام را داریم باید بدانیم که در اسلام عصبیت، قوم پرستی و مرز وجود ندارد و باید در افغانستان یک حکومت فراگیر متشکل از تمام اقوام شریف آن به وجود آید تا مردم دیگر کشته نشوند، در حال حاضر در جنگ جاری بیشترین آسیب را مردم می بینند و هر روز در گوشه و کنار این کشور کشته می شوند.

به گفته حقجو به صورت کلی امریکا نقشی در مساله صلح افغانستان ندارد، اما کشورهای همسایه نقش کلیدی در این زمینه دارند، آنان باید در این خصوص همکاری کنند زیرا ناامنی در افغانستان امنیت آن ها را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این کارشناس افغان در مورد هشدار برخی نظامیان امریکایی نسبت به خروج غیر مسوولانه نیروهای این کشور از افغانستان و پیامدهای آن عنوان کرد: حضور نیروهای خارجی و مداخلات آنان در افغانستان به خیر و صلاح این کشور نیست و نمی تواند کمکی به صلح کند، حکومت های وابسته به خارجی ها هم هیچ گاه کامیاب نبوده اند، خارجی هایی هم که به افغانستان لشکر کشی کرده اند همواره ناکام مانده اند و حکومت های بعدی آن ها تا به امروز شرمنده هستند.

وی اضافه کرد: تنها راه برقراری صلح در افغانستان ایجاد یک اجماع کلی از علمای این کشور، منطقه و جهان است تا بر مبنای دستورات قرآنی و سنت نبوی به سوی ثبات و امنیت پیش برویم.

 

کلیدواژه