نگرانی‌های مردم افغانستان از خروج غیرمسئولانه آمریکا و وضعیت نامعلوم صلح
(last modified Sun, 02 May 2021 12:14:55 GMT )
ثور 12, 1400 16:44 Asia/Kabul
  • نگرانی‌های مردم افغانستان از خروج غیرمسئولانه آمریکا و وضعیت نامعلوم صلح
    نگرانی‌های مردم افغانستان از خروج غیرمسئولانه آمریکا و وضعیت نامعلوم صلح

آگاهان سیاسی- نظامی و مردم افغانستان از خروج غیرمسئولانه آمریکا و وضعیت نامعلوم صلح در این کشور نگران هستند مبنی بر اینکه اگر مذاکره صلح آمریکا با طالبان به نتیجه نرسد باردیگر تشدید جنگ طالبان زندگی افغان‌ها را نابود خواهد کرد.

دولت افغانستان هرچند بارها تأکید کرده است که پس از خروج نظامیان خارجی هیچ نوع فروپاشی این کشور را تهدید نمی کند و نیروهای افغان توانایی دفاع از مردم را دارند اما آگاهان سیاسی، نظامی و مردم افغانستان نگران وضعیت مبهم صلح و تشدید درگیری‌ها هستند.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان روز شنبه در نشست خبری در کابل القاعده را بزرگترین تهدید برای افغانستان و منطقه دانست و گفت که نیروهای افغان تلاش می کنند که از قدرت گرفتن دوباره آنان در این کشور جلوگیری کنند.

اما همزمان با آغاز خروج نظامیان خارجی از افغانستان، رسانه‌های غربی بار دیگر به نقل از گروه تروریستی القاعده از رابطه برادری این گروه با طالبان خبر داده و گفته اند که همکاری نزدیک با طالبان را ادامه خواهند داد.

با وجود اینکه آمریکایی‌ها بدون هیچ قید و شرطی روند خروج از افغانستان را آغاز کرده اند، اما اکنون مردم افغانستان می گویند که نگران رفتن آنها نیستند، بلکه مطمئن هستند که نظامیان آمریکایی امروز یا فردا این کشور را ترک می کردند، اما آنچه نگران ‌کننده است، خروج غیرمسئولانه آمریکایی‌ها از این کشور است.

به باور مردم افغانستان، آمریکایی‌ها با رفتن از افغانستان بار دیگر به طالبان مشروعیت داده و به آنها اطمینان دادند که اگر صلحی براساس خواسته‌های آنها تأمین نشود با جنگ به قدرت خواهند رسید.

«محمد انور رضایی» یکی از مجاهدین سابق افغانستان به ایرنا می گوید که اگرچه مردم افغانستان انتظار استقرار کامل صلح و امنیت از سوی آمریکایی‌ها در کشورشان را نداشته و ندارند، اما ترک غیرمسئولانه آنها از افغانستان و رها کردن این کشور در وضعیتی که هیچ ضمانتی برای رسیدن به صلح وجود ندارد، آنها به شدت نگران کرده است از این مبادا بار دیگر کشور دچار یک جنگ داخلی دیگر شود.

به باور وی آمریکایی‌ها در هر کشوری که پا گذاشته اند، آتشی روشن کرده که مردم آن کشورها در آن می سوزند.

وی از عراق و لیبی بعنوان نمونه هایی از این کشورها نام برد که در حال حاضر در وضعیت اجتماعی و اقتصادی بسیار بدی بسر می برند و افغان ها نیز امروزه در وضعیتی قرار گرفتند که نه تنها در کشورشان از صلح خبری نیست، بلکه با گذشت هر روز در آن جنگ نیز شدت بیشتری می یابد.

احمد سعیدی آگاه سیاسی نیز در صفحه فیسبوک خود نوشته است که آمریکایی با ترک این کشور ارمغان و یادگارهایی که برای مردم افغانستان بجا گذاشته اند چیزی جز فربه کردن طالبان، افزایش تنش های قومی، سپردن سرنوشت سیاسی و فرهنگی افغانستان بدست پاکستان و کشورهای دیگر نیست.

وی، تبدیل افغانستان به لجنزاری از فساد، سپردن کار به اشخاص نااهل و نابکار، دور ساختن مردم افغانستان از ملت شدن و تبدیل آنها به اقوام و نام های مختلف و متفرق را از دیگر دستاوردهای حضور آمریکاییان در کشورشان توصیف کرد و گفت: ازدیاد کشت و تولید مواد مخدر و معتاد شدن بیش از ۳ میلیون نفر در افغانستان، افزایش کشتار، زخمی، معلول و معیوب شدن مردم بی‌گناه در این کشور از دیگر دستاوردهای آمریکایی ها در افغانستان است.

وی در صفحه خود نوشته است: این از نتایج دو دهه حضور آمریکا در افغانستان است، هرچند می دانیم که حضور آمریکایی ها صدها مشکل دیگر را هم بوجود آورده و خواهد آورد.

حتی فرمانده ارتش آمریکا نیز به تازگی در سنای آن کشور از احتمال بروز ناآرامی ها های داخلی پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان سخن به میان آورد و نیز از احتمال فروپاشی ارتش، بروز جنگ داخلی و قدرت گرفتن دوباره القاعده شدیدا ابراز نگرانی کرده است.

در حالی که سرنوشت صلح افغانستان مبهم است روز شنبه مشاور امنیت ملی افغانستان از طالبان خواست که برای آزادی زندانیان خود به دولت مراجعه کند.

اما «محمد داود عابدی» از افراد نزدیک به طالبان در گفت وگوی تازه ای به روز نامه طلوع نیوز افغانستان می گوید که بزودی فرصت آن فرا می رسد تا  ۷ هزار زندانی دیگر طالبان نیز آزاد شوند و نام رهبران آنها نیز از فهرست سیاه حذف خواهد شد.

وی می گوید که تصمیم شرکت در نشست اخیر ترویکا در دوحه قطر گرفته شده است و دولت افغانستان نمی تواند مانع آزادی زندانیان طالبان شود، زندانیانی که احتمال بازگشت آنها به میدان جنگ پس از آزادی از زندان منتفی نیست.

کلیدواژه