خروج بی برنامه امریکا از افغانستان باعث رسوایی خودش و مشکلات برای مردم افغانستان شد
(last modified 1403-06-10T12:31:42+00:00 )
سنبله 10, 1403 17:01 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: خروج مفتضحانه و بی برنامه نیروهای امریکایی از افغانستان باعث رسوایی امریکا و مشکلات عدیده ای برای مردم افغانستان شد.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به سومین سالگرد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اظهار کرد: از آنجایی که این خروج بدون برنامه انجام شد، یک شکست سیاسی و نظامی برای امریکایی ها محسوب می شود و افغانستان را هم یکباره به بن بست و چالش اقتصادی و سیاسی مواجه کرد که پیامدهای آن تا امروز بر پیکر مجروح مردم این کشور احساس می شود.

وی یاد آور شد که در زمان حضور نیروهای امریکایی در افغانستان هم کمک های غرب از طریقی وارد افغانستان می شد و از طریقی دیگر خارج می شد، خارجی ها در ناامنی های افغانستان دخیل بودند و وضعیت را به جایی رساندند که مجبور به خروج از افغانستان شدند به این ترتیب دستاوردهای بیست ساله که به سختی حاصل شده بود از بین رفت و ملت افغانستان همچنان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

این کارشناس سیاسی در رابطه با نظر برخی کارشناسان مبنی بر اینکه مشکلات کنونی افغانستان ناشی از عملی نشدن توافقنامه دوحه بین امریکا و طالبان است عنوان کرد: جزئیات این توافقنامه هنوز منتشر نشده و دو طرف یکدیگر را به نقض آن متهم می کنند و اینکه این نقض باعث بن بست سیاسی و اقتصادی در افغانستان، به رسمیت شناخته نشدن حکومت طالبان و مسدود شدن دارایی های افغانستان شده است.

مظفری بیان کرد که به هر صورت امروز شاهد رسوایی امریکای جنایتکار و نیز فقر، بیچارگی و آوارگی بخش زیادی از مردم افغانستان و اوضاع نابسامان اقتصادی و سیاسی این کشور هستیم.

این کارشناس سیاسی در خصوص اتهامات متقابل دمکرات ها و جمهوریخواهان امریکا علیه یکدیگر در خصوص نوع خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هم گفت: جو بایدن رئیس جمهوری فعلی امریکا خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را یک دستاورد تلقی می کند که باعث جلوگیری از کشتار بیشتر نیروهای امریکایی و شکست اقتصادی آن کشور شده، اما دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد ریاست جمهوری آینده امریکا می گوید اگر این خروج بی برنامه صورت نمی گرفت شاهد رسوایی ها و شکست امریکا نبودیم و بسیاری از مسایل اسفبار در سطح دنیا به وجود نمی آمد و به گونه ای از این موضوع به عنوان یک حربه تبلیغاتی استفاده می کند.

وی اضافه کرد: به هر صورت این شیوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مشکلات زیاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را برای مردم این کشور ایجاد کرد.

 

کلیدواژه