عراقچی در ترکیه: درک مشترکی در منطقه درباره خطر گسترش جنگ وجود دارد
(last modified 1403-07-27T09:18:54+00:00 )
میزان 27, 1403 13:48 Asia/Kabul

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکیه سفر کرده است، گفت: در حال حاضر بین کشورهای منطقه درک مشترکی نسبت به خطر درگیری‌ها در لبنان، آوارگان و بحث احتمال گسترش جنگ در منطقه(غرب آسیا) وجود دارد.

به گزارش رادیو دری، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در هنگام ورود به ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به وضعیت موجود در منطقه و تهاجمات رژیم صهیونیستی به لبنان در ادامه تهاجمات به باریکه غزه و شرایط خطرناکی که در منطقه وجود دارد، رایزنی‌هایی را با کشورهای منطقه داشته‌است.

عراقچی با بیان اینکه در ترکیه دومین اجلاس وزیران امور خارجه روند 3+3 در ارتباط با موضوع قفقاز نیز برگزار می‌شود، افزود: در حال حاضر یک نگرانی غالب است و مجموعه فعالیت‌های دیپلماتیک، در جهت مقابله با این وضعیت و جلوگیری از افزایش تنش و کنترل وضعیت در منطقه است.

وزیر خارجه ایران همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همیشه با ترکیه رابطه خوبی داشته‌ و درمورد موضوعات منطقه‌ای مشورت‌های نزدیکی با یکدیگر  داشته‌اند، گفت: در جریان سفر به آنکارا نیز با رئیس جمهوری و وزیر خارجه ترکیه به بررسی تحولات منطقه خواهند پرداخت و از جهت تحولات جاری در منطقه و خطراتی که غرب آسیا را از جهت افزایش تنش تهدید می‌کند، رایزنی‌هایش مهمتر از گذشته است.

عراقچی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه باید تلاش کنند که موضوعات منطقه‌ای به طریق مسالمت آمیز حل وفصل شده و باعث صلح و ثبات در منطقه شود، گفت: جلسات کارشناسی نشست 3+3 برگزار و اسناد بیانیه پایانی این اجلاس آماده شده است و در جلسه وزرای خارجه به امضا می‌رسد.

موقعیت استراتژیک قفقاز جنوبی برای هم همسایگان و هم کشورهای فرامنطقه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از جنگ دوم قره‌باغ برای حل و فصل مناقشه دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان راهکارهای زیادی مطرح شده اما کشورهای منطقه از جمله ایران بر همکاری منطقه‌ای و حل این موضوع با نقش بازیگران منطقه‌ای تاکید دارند.

اهمیت منطقه قفقاز جنوبی برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از همسایگان مهم تا اندازه‌ای است که تلاش می‌کند در قالب ساز و کارهای منطقه‌ای موضوع را پی‌گیری کند. در این ارتباط بر حل و فصل موضوع از طریق ساز و کار ۳+۳ یعنی کشورهای روسیه، ایران و ترکیه و همچنین آذربایجان، ارمنستان و گرجستان تاکید دارد تا با مشارکت کشورهای منطقه مناقشه طولانی مدت در قفقاز جنوبی حل شود.

وزیرخارجه ایران صبح امروز (جمعه) در صدر هیاتی به منظور شرکت در سومین دور از نشست‌های قفقاز جنوبی وارد استانبول ترکیه محل برگزاری این نشست شد. 

عراقچی پیش از این و در راستای رایزنی‌های منطقه‌ای و تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران درخصوص آخرین تحولات منطقه و تلاش برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی به کشورهای لبنان،‌ سوریه،‌ عربستان، قطر، عراق، عمان، اردن و مصر سفر کرد و با مقامات ارشد این کشورها به بحث و تبادل نظر پرداخت.

اظهارات عراقچی درباره روابط رو به جلو ایران و مصر

کلیدواژه