آغاز به کار اجلاس وزرای خارجه ساز وکار همکاری منطقه‌ای قفقاز در استانبول
(last modified 1403-07-27T10:24:48+00:00 )
میزان 27, 1403 14:54 Asia/Kabul
  • آغاز به کار اجلاس وزرای خارجه ساز وکار همکاری منطقه‌ای قفقاز در استانبول
    آغاز به کار اجلاس وزرای خارجه ساز وکار همکاری منطقه‌ای قفقاز در استانبول

اجلاس وزرای امور خارجه ساز وکار همکاری منطقه‌ای قفقاز در استانبول ترکیه و با حضور هیات ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

به گزارش رادیو دری، اجلاس وزرای امور خارجه ساز وکار همکاری منطقه‌ای قفقاز موسوم به 3+3 متشکل از جمهوری اسلامی ایران، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان و روسیه صبح امروز (جمعه/18 اکتبر 2024) در استانبول ترکیه، با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو آغاز به کار کرد.

آغاز به کار اجلاس وزرای خارجه ساز وکار همکاری منطقه‌ای قفقاز در استانبول

موقعیت استراتژیک قفقاز جنوبی برای هم همسایگان و هم کشورهای فرامنطقه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از جنگ دوم قره‌باغ برای حل و فصل مناقشه دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان راهکارهای زیادی مطرح شده اما کشورهای منطقه از جمله ایران بر همکاری منطقه‌ای و حل این موضوع با نقش بازیگران منطقه‌ای تاکید دارند.

اهمیت منطقه قفقاز جنوبی برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از همسایگان مهم تا اندازه‌ای است که تلاش می‌کند در قالب ساز و کارهای منطقه‌ای موضوع را پی‌گیری کند. در این ارتباط بر حل و فصل موضوع از طریق ساز و کار ۳+۳ یعنی کشورهای روسیه، ایران و ترکیه و همچنین آذربایجان، ارمنستان و گرجستان تاکید دارد تا با مشارکت کشورهای منطقه مناقشه طولانی مدت در قفقاز جنوبی حل شود.

براین اساس گزارش، دیدارهای دوجانبه با وزرای شرکت کننده و با مقام‌های عالی‌رتبه کشور میزبان در حاشیه این اجلاس برنامه نیز در دستور کار وزیر امور خارجه ایران است. در ابتدای این نشست هاکان فیدان، وزیر امورخارجه ترکیه رسما از سیدعباس عراقچی استقبال کرد.

عراقچی پیش از ورود به استانبول با سفر به اردن و مصر با مقامات ارشد این کشورها درخصوص مهمترین تحولات منطقه‌ای و به خصوص جنگ در باریکه غزه و لبنان رایزنی و تبادل نظر کرده بود.

وزیر خارجه ایران همچنین پیش از این و در راستای رایزنی‌های منطقه‌ای درخصوص آخرین تحولات باریکه غزه و لبنان و تلاش برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی، به لبنان، ‌سوریه، ‌عربستان، قطر، عراق و عمان سفر کرده و با مقامات ارشد این کشورها به بحث و تبادل نظر پرداخت. استانبول ترکیه نیز نهمین مقصد از تور منطقه‌ای وزیر امور خارجه ایران در روزهای اخیر است.

امیرعبداللهیان: راهکار حل اختلاف در قفقاز نشست ۳+۳ و مکانیسم‌های منطقه‌ای است

کلیدواژه