اهمیت روز قدس برای مسلمانان به اندازه اهمیت قبله برای آنان است
(last modified Tue, 04 May 2021 09:42:57 GMT )
ثور 14, 1400 14:12 Asia/Kabul

قدس قبله اول مسلمانان است و اهمیت روز قدس برای مسلمانان به اندازه اهمیت قبله برای آنان است

عضو شورای علمای شیعه افغانستان تاکید کرد: قدس قبله اول مسلمانان است و اهمیت روز قدس برای مسلمانان به اندازه اهمیت قبله برای آنان است.

آیت الله سید عبدالطیف سجادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در آستانه فرا رسیدن روز جهانی قدس گفت: قدس شریف و مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان جهان است و مسلمانان همانگونه که به مسجدالحرام احترام قائل هستند به مسجدالاقصی نیز احترام می گذارند از اینرو اهمیت روز قدس به اندازه اهمیت قبله و سمتی است که مسلمانان عبادت می کنند. روز قدس هم یادآور یکی از نهادهای مهم دینی امت اسلامی است.

وی افزود: قدس می تواند از محورهای اساسی وحدت امت اسلامی باشد، فلسطین توسط صهیونیزم بین المللی اشغال شده در حالیکه قدس شریف و سرزمین فلسطین مربوط به امت اسلامی است و می تواند سنگری مقدم برای امت اسلامی باشد به همین دلایل روز قدس از اهمیت بسزایی برخوردار است و مسلمانان باید این روز را محترم بشمارند و آن را گرامی بدارند.

به گفته این عضو شورای علمای شیعه افغانستان نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس توسط حضرت امام خمینی (ره) مرجع عالیقدر جهان تشیع و عالم دینی که حکومت دینی را در سطح جهان اسلام بنیانگذاری کرد ضرورت و اهمیت توجه به مساله فلسطین و قدس شریف را به خوبی القاء می کند و زمینه ساز اتحاد امت اسلامی و سنگر بندی امت اسلام در برابر صهیونیزم بین المللی است.

آقای سجادی تصریح کرد: امام راحل (ره) با توجه به نگاه بلند و معرفت عمیقی که نسبت به قدس سرزمین مقدس امت اسلامی داشت و با توجه به روحیه اشغالگری که از صهیونیزم بین المللی سراغ داشت این روز را به نام روز قدس نامگذاری کرد و اهمیت توجه به مساله فلسطین و قدس شریف را یاد آور شد که طبیعتا تاثیر بسزایی هم در میان امت اسلامی داشت.

این عالم دینی افغان عنوان کرد: به این ترتیب با استفاده از دیدگاه امام راحل در رابطه با مساله فلسطین و قدس شریف زمینه وحدت امت اسلامی فراهم می شود و جبهه مسلمانان در مقابله با صهیونیزم بین المللی سازماندهی می شود.

آیت الله سجادی در عین حال یاد آور شد: حکام بسیاری از کشورهای عربی نسبت به مساله فلسطین و قدس شریف با بی مبالاتی برخورد کردند زیرا نسبت به اسلام بی مبالات هستند و اگر چنین نبود تا کنون باید وحدت امت اسلامی و صف بندی مسلمانان در برابر نیروی اشغالگر صهیونیزم بین المللی شکل می گرفت.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا که باعث تعطیلی یا کاهش تجمعات شده و به همین دلیل راهپیمایی ها و تجمعات مربوط به روز جهانی قدس هم محدود شده اظهار داشت، مردم و بخصوص جوانان و کسانی که در عرصه های مختلف تخصص دارند و با فضای رسانه ای و فضای مجازی آشنایی دارند باید از این فضاها و این فرصت ها استفاده کنند و اهمیت و ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روز قدس را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند و برای دنیا تبیین کنند.

 

کلیدواژه