عقرب 11, 1395 19:25 Asia/Kabul

محمد جواد پناهی ، روزنامه نگار افغانستان می گوید " کشورهای غربی با تفرقه افکنی به دنبال تامین منافع کلان خود در افغانستان و منطقه هستند

 

محمد جواد پناهی ، روزنامه نگار افغانستان  می گوید " کشورهای غربی به خصوص آمریکا تلاش می کنند تا با تفرقه افکنی به سیاست های کلان افغانستان در منطقه و جهان سمت و سو دهند.

محمد جواد پناهی در مصاحبه با رادیو دری تاکید کرد " از ابتدای سقوط طالبان، تلاش بر این بود تا  تحولات افغانستان  بر اساس منافع کلان قدرتهای جهانی حرکت کند و مخالفان نیز از صحنه سیاسی افغانستان حذف شدند.

پناهی با اشاره به اختلافات در سطوح بالای حکومتی و متهم شدن جناب اشرف غنی به قومگرایی تصریح نمود" در افغانستان معمولا رئیس جمهور به همراه تیم کاری وارد ارگ می شود که نمی توان  گفت کاملا بر اساس دیدگاه رئیس جمهور عمل می کند.

به باور وی ؛دخالتهای بیرونی در شکل دهی و سیاست گزاری این تیم کاری نقش بسزایی دارد و ما باید قضایای داخل افغانستان را فراتر از خود افغانستان نگاه کنیم.

غنی تاکید کرد " ما نمی توانیم رئیس جمهور را مبلغ قوم گرایی معرفی کنیم زیرا گاهی وقتها رئیس جمهور تحت تاثیر حرکات کسانی قرار می گیرد که به کشورهای خارجی وابسته هستند.

روزنامه نگار افغانستان  گفت: کشورهای خارجی که جناب اشرف غنی را در انتخابات حمایت کردند تلاش دارند در نظام افغانستان نفوذ کنند.

وی با هشدار در خصوص سیاستهای تفرقه افکنانه غربیها در افغانستان اظهار داشت " اگرسیاست دوگانه غربیها نمی بود امروز ما مشکل خط دیورند یا همان پشتونستان را در مرزهای شرقی خود نداشتیم .

به باور این روزنامه نگار ؛همان تفکری که  اقوام پشتون را دو قسمت کردامروز هم اهداف خود را در دامن زدن به مسائل قومی می بیند.

پناهی از عربستان ،آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی نام برد که تلاش دارند تا از برادران پشتون استفاده ابزاری کنند. 

 

کلیدواژه