ثور 27, 1400 14:26 Asia/Kabul

روند چاپ 37 میلیون جلد کتاب برای مدارس افغانستان در حال تکمیل شدن است و با آماده شدن این کتاب ها بخش زیادی از مشکل کمبود کتاب رفع می شود

سخنگوی وزارت معارف افغانستان گفت: روند چاپ 37 میلیون جلد کتاب برای مدارس افغانستان در حال تکمیل شدن است و با آماده شدن این کتاب ها بخش زیادی از مشکل کمبود کتاب رفع می شود.

نجیبه آرین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: کمبود کتاب از چالش هایی است که افغانستان با آن مواجه است و در بسیاری از ولایت ها این مشکل وجود دارد، برنامه چاپ کتاب های مدارس از سال ها قبل روی دست گرفته شده اما طی سال های گذشته آنگونه که باید به این امر توجه نشده است.

وی افزود: از زمانی که مسوول جدید وزارت معارف بر سر کار آمده تلاش کرده این برنامه را تسریع کند، قراردادهای لازم منعقد شده و به شرکت های مربوطه اجازه چاپ کتاب داده شده است. حدود 85 درصد کتاب هایی که قرار بوده چاپ شود در سه کشور چین، هند و امارات به چاپ رسیده و منتظر تکمیل روند چاپ کتاب ها هستیم تا به افغانستان منتقل شوند، تعداد این کتاب ها 37 میلیون جلد است و هزینه چاپ آن 24 میلیون افغانی برآورد شده است.

سخنگوی وزارت معارف افغانستان عنوان کرد: تلاش وزارت معارف این است که مراحل قانونی انتقال این کتاب ها به سرعت انجام شود و آنچه مربوط به این وزارت است در زمان خود انجام شده و می شود اما همه مسایل مربوط به این وزارتخانه نیست، چون بحث تدارکاتی مطرح است، مشکلاتی هم به خاطر شیوع ویروس کرونا در کشورهای مذکور ایجاد شده، اما به محض اینکه روند چاپ تکمیل شود، انتقال کتاب ها هم آغاز خواهد شد.

آرین در مورد تعداد معلمان در افغانستان و برنامه ها برای تکمیل تعداد معلمان مورد نیاز هم گفت: در حال حاضر در سراسر افغانستان 120 هزار معلم بر سر کار هستند اما نیاز است که معلمان دیگری هم جذب شوند، در سال های گذشته تعدادی معلمان بصورت حق الزحمه یا قراردادی جذب می شدند اما از آنجایی که بودجه سال 1400 با تاخیر به تصویب رسید روند جذب معلمان حق الزحمه ای با چالش هایی مواجه بود.

وی در عین حال اظهار داشت: صحبت هایی با وزارت مالیه در این خصوص صورت گرفته، توافقاتی حاصل شده و پیشنهاد لازم هم به ریاست جمهوری داده شده که منتظر پاسخ در این زمینه هستیم تا مشکل کمبود معلم هم رفع شود. ضمن اینکه یازده هزار پست رسمی هم اعلام شده که آزمون های مربوطه نیز در اسرع وقت گرفته می شود ضمن اینکه بررسی ها برای مشخص شدن میزان نیاز هر ولایت به معلم جریان دارد تا روند جذب آن ها انجام شود.

آرین در مورد سطح علمی معلمان هم یاد آور شد: تا چند سال قبل مساله غیر حرفه ای بودن تعداد زیادی از معلمان از مشکلات عمده بود اما با برنامه های ارتقاء ظرفیت که روی دست گرفته شده در حال حاضر 57 درصد معلمان فوق دیپلم و 20 درصد معلمان لیسانسه هستند و تلاش می شود که زمینه های ادامه تحصیل برای معلمان فوق دیپلم مهیا شود که تفاهم نامه هایی در این زمینه با وزارت تحصیلات عالی وجود دارد و شرایط ادامه تحصیل برای تعدادی از آنان فراهم شده است.

وی اضافه کرد: کارگاه های ارتقاء ظرفیت نیز برای معلمان در داخل افغانستان و برخی کشورهای منطقه برگزار می شود تا روز به روز سطح علمی معلمان بالا برود.

 

کلیدواژه