ثور 27, 1400 17:44 Asia/Kabul
  • احضار سفیر افغانستان به وزارت خارجه پاکستان
    احضار سفیر افغانستان به وزارت خارجه پاکستان

وزارت امور خارجه پاکستان در اعتراض به اظهارات ضد پاکستانی رییس جمهوری افغانستان سفیر این کشور در اسلام آباد را احضار کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد، اسلام آباد با احضار  سفیر افغانستان در اسلام آباد ، نگرانی های جدی خود را در مورد اظهارات غیرمسئولانه و ادعاهای بی اساس اخیر اشرف غنی  به طرف مقابل منتقل کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است، این اظهارات به منزله نادیده گرفتن نقش سازنده پاکستان در تسهیل روند صلح افغانستان و ضرر رساندن به منافع دو کشور است.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان اخیرا در مصاحبه ای گفته بود،  پاکستان یک سیستم پشتیبانی سازمان یافته را اجرا کرده و از گروه طالبان حمایت می کند.

متهم شدن پاکستان به حمایت از طالبان  وسازماندهی این گروه توسط افغانستان،از جمله موارد اتهامی است که در تاریخ روابط دو دهه اخیر دو کشور همسایه همواره مشاهده شده است.

با وجود آنکه در این سالها دولت افغانستان در اثبات ادعای حمایت پاکستان از طالبان،مدارکی را ارائه نکرده است اما مقامات کابل ریشه سازماندهی این گروه را در این  کشور می دانند.

به زعم مقامات دولت افغانستان،تا زمانی که طالبان از خارج از این کشور مورد حمایت باشد،خشونت و افراط گرایی در افغانستان ریشه کن نخواهد نشد. 

اتهام اشرف غنی به پاکستان در باره حمایت های این کشور از طالبان از جمله در بخش مالی در حالی است که در ماه های اخیر و با افزایش چالش ها در مسیر مذاکرات دولت افغانستان با این گروه،مقامات مختلف این کشور در رایزنی با مقامات اسلام آباد  خواستار کمک آنان به روند صلح شدند. 

این پرسش وجود دارد برغم وجود نوعی بدبینی در بین مردم و دولت افغانستان در قبال پاکستان،چرا مقامات کابل خواستار کمک و حمایت این کشور از فرایند مذاکرات صلح افغانستان با گروه طالبان هستند ؟

این گمانه وجود دارد که دولت افغانستان با وجود انتقادها از عملکرد پاکستان در قبال دو گانه جنگ و صلح در ان کشور اما حاضر نیست تنش با اسلام آباد را به گونه ای افزایش دهد که با  تند شدن ادبیات تهاجمی متقابل،روابط سیاسی دو جانبه قطع یا به پایین ترین سطح آن تنزل کند.

بر همین اساس است که روابط افغانستان با پاکستان دستکم از دو دهه گذشته تاکنون ترکیبی از همکاری و تنش بوده است که سبب شده تا دو کشور در عرصه های بنیادین از جمله همکاری برای استقرار ثبات و مقابله با تهدیدات مشترک نتوانند وارد تعامل بشوند.

اظهارات تند رئیس جمهوری افغانستان علیه پاکستان مبنی بر حمایت این کشور از طالبان در حالی است که به تازگی فرمانده ارتش پاکستان در صدر هیات بلند پایه به کابل رفت و درباره روند صلح  با طالبان و همکاری دوکشور در این زمینه رایزنی کرد.

این دیدگاه وجود دارد که چنانچه افغانستان و پاکستان بجای مواجهه مشترک با تهدیدات مشترک پیش رو در مسیر بی نتیجه اتهام زنی متقابل و تشدید تنش در روابط دو جانبه به پیش بروند، خروجی آن افزایش بی ثباتی و ناامنی در هر دو کشور است که منافع آنان را بشدت به مخاطره می اندازد.

بنابراین،افغانستان و پاکستان برای تامین امنیت داخلی خود و برای مقابله با تهدیدات فرامرزی مشترک به نوعی همکاری نزدیک اطلاعاتی روی آورند که می تواند موجب افزایش اعتماد متقابل بین آنان بشود.

کلیدواژه