شورای عالی دولت افغانستان برای پیشبرد بهتر و سریعتر مذاکرات صلح با طالبان ایجاد شده است
(last modified 1400-03-02T09:41:21+00:00 )
جوزا 02, 1400 14:11 Asia/Kabul

شورای عالی دولت افغانستان برای پیشبرد بهتر مذاکرات صلح با طالبان ایجاد شده است تا به مذاکرات بین افغانی سرعت بیشتری بدهد

کارشناس سیاسی افغان گفت: شورای عالی دولت افغانستان برای پیشبرد بهتر مذاکرات صلح با طالبان ایجاد شده است تا به مذاکرات بین افغانی سرعت بیشتری بدهد.

داکتر سید علی اقبال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام اسامی اعضای شورای عالی دولت افغانستان که از روز دوشنبه سوم جوزا (خرداد) 1400 جلسات خود را آغاز می کند، اظهار داشت: بحث مذاکرات صلح طی ماه های اخیر بصورت بسیار کند در جریان است اما پس از آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان موضوع مذاکرات بین افغانی بیشتر مطرح شده، در همین راستا شورایی که به تازگی تشکیل شده احتمالا با محوریت شورای عالی مصالحه بحث های خود را پیش خواهد برد و باید دید که این جلسات منجر به برگزاری مذاکرات با نتایج مطلوب خواهد شد یا خیر.

وی با اشاره به ملاحظه گلبدین حکمتیار، صلاح الدین ربانی و عبدالرشید دوستم از اعضای این شورا در مورد ترکیب و صلاحیت های آن عنوان کرد: معمولا پس از ایجاد تشکل ها و اعلام ترکیب آن ها نقطه نظراتی از سوی برخی شخصیت ها مطرح می شود، ملاحظه ای هم که این افراد دارند، ناظر به این مساله است که انتظار داشته اند افراد بیشتری از مجموعه های تحت نظر آن ها در ترکیب شورا حضور داشته باشند.

این استاد دانشگاه در کابل گفت: به نظر می رسد با صحبت هایی که انجام می شود این مسایل رفع خواهد شد، اما طبیعی است که برخی جناح ها چنین ترکیبی را قبول نداشته باشند و نظرات خود را در این زمینه مطرح کنند.

اقبال در مورد نقش شورای عالی دولت در بحث مذاکرات صلح با طالبان گفت: نتایج نشست های مربوط به صلح  تا کنون چندان امیدوار کننده نبوده از اینرو شکل گیری این شورا شاید بتواند به عنوان تکمیل کننده مباحث قبلی تلقی شود، ضمن اینکه امیدواری چندانی هم برای اینکه بتوانیم با این شورا به نتایج قابل قبولی برسیم وجود ندارد، اما در روند صلح به تشکیل چنین مجموعه هایی نیاز است تا بحث ها به پختگی برسد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به شدت گرفتن جنگ از سوی طالبان در بسیاری از مناطق افغانستان گفت: از یک طرف طالبان تلاش می کنند که از تمام توان خود استفاده می کنند تا امتیازات بیشتری کسب کنند و از سوی دیگر دیدگاه های برخی از اعضای هیات مذاکره کننده دولت افغانستان مورد تردید است و شائبه بستر سازی و فرصت سازی برای طالبان ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: در رابطه با سقوط برخی ولسوالی ها در ولایت های مختلف هم برخی از کارشناسان معتقدند که این اتفاقات در یک تبانی با طالبان رخ می دهد تا این گروه بتواند به فرصت بیشتری دست پیدا کند.

 

کلیدواژه