جوزا 05, 1400 12:38 Asia/Kabul

استاد اقتصاد دانشگاه کابل: دولت افغانستان، پنهان کاری و فساد در ادارات دولتی را نمی تواند کتمان کند، فساد اداری در اوج است ولی با همه این ها مردم دولت را نسبت به گروه طالبان ترجیع می دهند.

عزیز احمد فانوس استاد دانشگاه و کارشناس افغان در امور سیاسی، با اشاره به اعلام هفته دولت داری باز در افغانستان گفت: دولت افغانستان، در انحصارگرایی، همچون گروه های مثل طالبان رفتار می کند ولی در شرایط حاضر می خواهد به عنوان یک دولت دموکراتیک و مردم سالار خود را معرفی کند.

وی افزود: دولت افغانستان می خواهد نزد مردم و جهان خود را به عنوان یک دولت باز معرفی کند و چاره ای هم ندارد جز این که به مردم سالاری پناه ببرد و در گذشته هم دولت های افغانستان در آخر عمر سیاسی خود به چنین روش های پناه می بردند.

این کارشناس سیاسی افغان یادآور شد: برخلاف مطالبی که دولت افغانستان بیان کند پنهان کاری و فساد زیادی در ادارات دولتی افغانستان وجود دارد و دولت نمی تواند کتمان کند فساد و فقری که مردم به آن دچار شده اند.

فانوس تصریح کرد: همواره این پرسش اساسی مطرح بوده است که چرا در کشوری که بر اساس گزارش های خود دولت، اکثریت مردم زیر خط فقر هستند، کسانی به سرمایه های افسانه ای دست پیدا کرده اند؟

وی افزود: البته در شرایط حاضر و با همه ناسامانی های که در نظام فعلی وجود دارد، مردم این نظام را به گروه طالبان که همه جا را به آتش می کشند و می خواهند از طریق زور قدرت خود را به نمایش بگذارند، ترجیع می دهند.

لازم به ذکر است که این هفته در افغانستان هفته حکومت داری باز اعلام شده و  کمیسیون دسترسی به اطلاعات، طی نشستی در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت اداره ارتباطات عامه و استراتیژیک، از هفته دولتداری باز، گرامیداشت به عمل آورد.

در این نشست، عین الدین بهادری، رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات، دولتداری باز در افغانستان را یکی از اولویت رهبری دولت دانست و خواستار تحکیم هرچه بیشتر روابط میان دولت و مردم با استفاده از چهار عنصر اساسی دولتداری باز- شافیت، حسابدهی، مشارکت و استفاده از تکنولوژی- گردید.

در این نشست، محمد ابراهیم تمیل، معاون پالیسی، تفتیش و بررسی ریاست عمومی دفتر ریاست جمهوری گفت که افغانستان در سال ۱۳۹۵عضویت مشارکت دولتداری باز بین المللی را به دست آورده، برنامه عمل ۱ مشارکت دولتداری باز را تکمیل کرده و در حال حاضر در حال تکمیل کردن برنامه عمل ۲ قرار دارد.

کلیدواژه