جوزا 06, 1400 17:06 Asia/Kabul
  • تاکید افغانستان بر اهمیت حمایت ایران از مذاکرات صلح
    تاکید افغانستان بر اهمیت حمایت ایران از مذاکرات صلح

معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان با تاکید بر اهمیت ایران در سیاست خارجی کشورش، حمایت تهران از مذاکرات بین الافغانی صلح را مهم خواند.

 «میرویس ناب» در دیدار با «بهادر امینیان» سفیر ایران در کابل درباره آخرین تحولات سیاسی، امنیتی و مذاکرات صلح بین الافغانی گفت‌وگو کردند.

در این دیدار دو طرف پیرامون گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مرزی میان کابل و تهران و برگزاری نشست کمیته مشترک اقتصادی میان دو کشور نیز بحث و تبادل نظر نمودند.

امینیان در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و فرهنگی عمیق میان دولت‌ها و مردم ایران و افغانستان، از تداوم همکاری‌های تهران با دولت و مردم افغان در بخش‌های مختلف و حمایت از مذاکراتی که منتج به صلح و ثبات پایان جنگ در افغانستان گردد، اطمینان داد.

تاکید معاون وزیر خارجه افغانستان بر نقش مهم ایران در حمایت از روند مذاکرات صلح آن کشور با گروه طالبان ناشی از نقش و جایگاه تهران در مسائل و تحولات منطقه ای و موضع مثبت کابل در خصوص نقش افرینی ایران در این گفتگوها است.

در دوسال گذشته ایران درهماهنگی کامل با دولت افغانستان نشست هایی را با هیات سیاسی طالبان برای متقاعد کردن این گروه به پیوستن به روند صلح و حرکت در مسیر خاتمه جنگ و برقراری اتش بس دائمی برگزار کرده است که این اقدام از نظرمقامات کابل گامی موثر و مثبت در راستای کمک به برقراری ثبات و آرامش در افغانستان بوده است.

ایران در راستای سیاست اصولی خود برای کمک به برقراری صلح و پایان جنگ در افغانستان تلاش می کند،  ضمن تماس و گفتگو با طرفین مذاکرات صلح در این کشور ،برای ایجاد تفاهم وانجام گفت‌وگوهای صلح میان  طوائف و اقوام افغانستان و استقرار آتش‌بس پایدار زمینه سازی کند.

 ایران برقراری آتش بس در افغانستان توسط دو طرف جنگ در این کشور شامل طالبان  و دولت این کشور را اقدامی تعیین کننده در مسیر ایجاد اعتماد متقابل برای یافتن راهکارهای اصولی برای توافق نهایی صلح می داند و تداوم  خشونت و ناامنی در فضای مذاکرات بین الافغانی را سمی مهلک برای نتیجه بخشی  این گفتگوها می داند.

در شرایطی که مذاکرات صلح افغانستان به دلیل زیاده خواهی های طالبان به بن بست رسیده است اما ایران همچنان به تلاش های خود برای احیای این گفتگوها وثمر بخشی آن ادامه می دهد.

رایزنی های فشرده و مستمر مسئولان ایران با مقامات مختلف افغانستان در ماه های اخیر بخشی از اقدامات در این زمینه بوده است.

از نظر جمهوری اسلامی ایران گروه طالبان برای رسیدن به  قدرت درافغانستان باید با کنار گذاشتن سیاست جنگی و پایان دادن به نبرد مسلحانه در این کشور  به آرای مردمی مراجعه کند.
بر مبنای چنین ملاحظه راهبردی  است که  علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران  در دیدار چند ماه پیش با هیئت طالبان بر این نکته  تاکید کرد که  «ایران هیچ‌گاه جریانی را که بخواهد با جنگ در افغانستان به حاکمیت برسد به رسمیت نخواهد شناخت».

رویکرد ایران در خصوص لزوم رجوع به آرای مردم برای مشارکت در قدرت سیاسی در چارچوب راهبردی است که دولت افغانستان آنرا در قبال مذاکرات صلح  در پیش گرفته و آنرا تنها مسیر ممکن برای طالبان در جهت دست یابی به قدرت می داند.  

  

کلیدواژه