تشکیل شورای عالی دولت افغانستان تحت شرایطی می تواند در جهت صلح راهگشا باشد
(last modified 1400-03-10T08:25:47+00:00 )
جوزا 10, 1400 12:55 Asia/Kabul

در صورتی که دیدگاه های گروه های مختلف سیاسی در افغانستان به هم نزدیک شود تشکیل شورای عالی دولت این کشور می تواند در جهت صلح راهگشا باشد

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: در صورتی که دیدگاه های گروه های مختلف سیاسی در افغانستان به هم نزدیک شود تشکیل شورای عالی دولت این کشور می تواند در جهت صلح راهگشا باشد.     

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد شورای عالی دولت افغانستان که قرار است به زودی آغاز به کار کند در حالیکه هنوز اختلاف نظرهایی در مورد ترکیب و صلاحیت های آن وجود دارد، اظهار داشت: شورای عالی دولت افغانستان نهادی است که برای حکومت این کشور مشروعیت اجتماعی ایجاد می کند و ترکیبی که در این شورا پیش بینی می شود، می تواند به معنای ایجاد یک اجماع سیاسی کلان باشد.

وی افزود: آنگونه که از نام این شورا پیداست در ترکیب آن باید افرادی از گروه ها و جناح های مختلف باشند که روند مذاکرات صلح و یا سناریوی انتقال آرام از وضعیت امروز به آینده ای را که طالبان نیز در آن شریک باشند، برنامه ریزی کنند. اما به نظر می رسد از هم اکنون میان شخصیت ها و جریان هایی که قرار بود در شورای عالی رهبری دولت نشست داشته باشند و در مورد اهداف کلان توافق کنند، اختلاف نظر به وجود آمده است.

به گفته این کارشناس سیاسی این اختلاف نظر بر می گردد به نبود یک برنامه عملی و جدی که شورای عالی رهبری دولت آن را انجام دهد زیرا اگر مساله فقط در حد مشورت دهی باشد، تعداد زیادی از افراد این مشورت ها را به رئیس جمهوری می دهند.

سلجوقی عنوان کرد: در هر صورت اینکه افراد از جناح ها و گروه های مختلف با نظرت متفاوت دور یک میز جمع شوند و روی یک نظر واحد توافق کنند کار مشکلی است. با وجود این ایجاد شورای عالی رهبری دولت برای اجماع در جهت یک توافق سیاسی، اقدام مثبتی در جهت هم صدایی است تا به یک برنامه واحد و مدون برای صلح برسیم.

این کارشناس سیاسی در عین حال گفت: نکته مهم میزان صلاحیت اجرایی این شورا است، از اینرو باید کار شیوه شورا مبتنی بر داشتن صلاحیت اجرایی باشد و اگر شورا فقط برای مشورت دهی باشد اهمیت چندانی نخواهد داشت. در عین حال این امیدواری وجود دارد که شورای با صلاحیتی تشکیل شود و گروه های مختلف به یک توافق واحد سیاسی دست پیدا کنند.

سلجوقی عنوان کرد: با توجه به نیازهای سیاسی و اجتماعی موجود در افغانستان، به ایجاد شورای عالی رهبری دولت به عنوان یک شورای قوی و نشان دهنده اراده سیاسی مردم برای حل مسایل کلان ملی احساس نیاز می شود.

وی اضافه کرد: اما اختلاف نظرات تاکنون مانع تشکیل چنین شورایی بوده است، هنوز هم این موانع به صورت کامل حل نشده و تا زمانی که حل نشود، موانع بزرگی برای تشکیل شورا وجود دارد، هرچند امیدواری هایی هم در این زمینه وجود دارد.

 

کلیدواژه