حضور مهاجران غیر ایرانی در کربلای حسینی
(last modified Sat, 05 Nov 2016 06:48:32 GMT )
عقرب 15, 1395 11:18 Asia/Kabul
  • حضور مهاجران غیر ایرانی در کربلای حسینی

به‌مناسبت نزدیک شدن به اربعین حسینی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ایران پیگیر حضور مهاجران خارجی در کربلای حسینی است.

به گزارش رادیو دری ، حجت‌الاسلام سیدحامد ملکوتی‌تبار، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با  خبرگزاری بین المللی قرآن از خراسان رضوی، اظهار کرد: برنامه کل ماه صفر در دو بخش ویژه برنامه‌های اربعین و ویژه برنامه‌های دهه آخر ماه صفر خلاصه می‌شود.

 وی با بیان اینکه در موضوع اربعین٬ مسئولیت کمیته ارتباطات بین‌المللی در ستاد اربعین حسینی بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی است، تصریح کرد: این ستاد در سطح ملی شکل گرفته است و در ولایت خراسان رضوی نیز به ریاست ولسوالی با عضویت دستگاه‌های مختلف و در ۱۰ کمیته تشکیل شده است که مسئولیت یکی از کمیته‌ها بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات بین‌الملل است و وظیفه مشخص آن مربوط به اعزام مهاجران غیر ایرانی از کشورهای پاکستان، افغانستان و هند و حضور آن‌ها در کربلای حسینی است.

ملکوتی‌تبار افزود: جلسات متعددی برای حضور مهاجران در مراسم اربعین حسینی برگزار شده است تا با هماهنگی‌ دستگاه‌های مختلف از جمله اداره کل اتباع خارجی ( غیر ایرانی) و نمایندگی امور وزارت خارجی، سازمان حج و زیارت و ولسوالی٬ مسائل مربوط به اعزام مهاجران بررسی شود. 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: امسال بیش از ۳۰ هزار نفر از مهاجران غیر ایرانی از داخل ایران یا مهاجران عبوری و ترانزیت از کشور ایران٬ متقاضی ویزا برای حضور در مراسم اربعین هستند و در حال حاضر در دفاتر کفالت اتباع خارجی مراحل ثبت نام را انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: مهلت این ثبت‌نام تا ۱۷ آبان ماه تعیین شده تا همه مهاجران متقاضی با ارایه گذرنامه و کارت اقامت خود٬ به دفاتر کفالت مراجعه و درخواست ویزا کنند و دفاتر کفالت با بررسی موضوع٬ نسبت به اعطای ویزا اقدام کنند.

وی ابراز کرد: آنچه برای مهاجران در نظر گرفته شده است اعم از خدمات و دریافت هزینه‌ها، هیچ تفاوتی با ایرانیان ندارد٬ مهاجران دقیقا به همان میزان ایرانیان هزینه پرداخت می‌کنند و در مقابل٬ تمام خدماتی که به ایرانی‌ها چه در خاک ایران و چه در خاک عراق اعطا می‌شود به طور مساوی به همه مهاجران داده می‌شود که از ‌آن جمله می‌توان به خدماتی مانند خدمات حمل و نقل، اتوبوس، قطار، هواپیما و خدمات بهداشتی در طول سفر اشاره کرد.

ملکوتی‌تبار با اشاره به اینکه در موضوع دهه آخر صفر نیز با همکاری ستاد فعالیت‌های مراسم این دهه٬ به طور ویژه به این ایام پرداخته می‌شود، یادآور شد: به خصوص در شهادت امام رضا(ع) این ستاد که در ولسوالی خراسان رضوی شکل گرفته٬ امور مربوط به کاروان‌های پیاده و مهاجران  که در مسیرهای مختلف از ولایتهای جنوبی، ولایتهای غرب کشور و تهران به سمت مشهد در حرکت هستند را ساماندهی می‌کند.

وی عنوان کرد: علاوه بر این درخواست‌هایی برای حضور کاروان‌هایی از کشورهای خارجی از جمله افغانستان، پاکستان و ترکمنستان رسیده که پس از هماهنگی‌های لازم٬ نحوه ورود آن‌ها و حضورشان در کاروان‌های پیاده برای شهادت امام رضا(ع) مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

کلیدواژه