جوزا 19, 1400 13:59 Asia/Kabul

سیاست های نادرست امریکا و دولت افغانستان سبب شده که طالبان حملات خود را به مناطق مختلف افغانستان افزایش داده و جنگ را شدت دهند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: سیاست های نادرست امریکا و دولت افغانستان سبب شده که طالبان حملات خود را به مناطق مختلف افغانستان افزایش داده و جنگ را شدت دهند.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به افزایش ناامنی ها و سقوط برخی ولسوالی ها در ولایت های مختلف به دست طالبان گفت: این وضعیت دلایل مختلفی دارد؛ یکی مساله آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان است، در توافقنامه ای هم که بین امریکا و طالبان به امضا رسید امتیازات زیادی به این گروه داده شد و برخی اظهار نظرات مقامات امریکایی هم در تقویت روحیه طالبان تاثیر داشت.

وی افزود: برخی کشورهای دیگر هم می خواهند سفارت های خود را در افغانستان موقتا تعطیل کنند این نشان دهنده آن است که وضعیت افغانستان را از نگاه امنیتی رو به وخامت می بینند، این مسایل باعث شده که طالبان به گمان اینکه می توانند از طریق جنگ کنترل افغانستان را به دست بگیرند جنگ را تشدید کنند.

به گفته این استاد دانشگاه در کابل حکومت افغانستان هم دچار اختلافات داخلی است، اختلافاتی که بین طیف اشرف غنی و عبدالله عبدالله و اختلافاتی که بین احزاب سیاسی طرفدار حکومت و مخالف حکومت وجود دارد و نارسایی هایی که در سیاست و مدیریت ارگ دیده می شود، سبب شده که حکومت و حلقات مخالف طالبان دچار چند دستگی شوند. چنانکه مارشال عبدالرشید دوستم خودش دست به کار شده و جنگ را علیه طالبان در شمال آغاز کرده در حالیکه حکومت باید این کار را می کرد.

امینی همچنان خاطر نشان کرد: برخی سیاست های غلطی هم که حکومت دارد به وخامت اوضاع افزوده، به عنوان مثال نیروهای امنیتی به منطقه بهسود ولایت میدان وردک حمله و تلاش کردند که فرمانده علیپور از فرماندهان نیروهای مردمی را از بین ببرند در حالی که وی مزاحمتی برای حکومت نداشت و فقط با مخالفین مسلح حکومت و طالبان مبارزه می کرد. همچنان مواضعی که حکومت در رابطه با وضعیت شمال و شخص مارشال دوستم دارد در حالیکه دوستم طرفدار نظام است.

این کارشناس سیاسی گفت: مساله تغییر والی فاریاب که ضرورتی هم نداشت، در این ولایت و منطقه شمال جنجال به پا کرد. این ها حرکات نسنجیده ای است که حکومت انجام می دهد در حالی که در چنین شرایطی باید تمام حلقات را با خود داشته باشد. بسیاری از مردم در این مناطق و ولایت ها ممکن است با شخص آقای غنی مشکل داشته باشند اما طرفدار حکومت هستند.

به گفته امینی در داخل افغانستان بیشتر کسانی که مخالف دولت هستند، طرفدار طالبان و مخالف نظام نیستند، اما سیاست های تنش آلودی که ارگ دنبال می کند سبب آزردگی خاطر و دوری حلقات زیادی از حکومت فعلی شده است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: راه حل اساسی این است که حکومت باید راجع به سیاست های خود تجدید نظر کند و شعار جمهوریت را که در برابر امارت سر می دهد، به معنای واقعی جمهوریت را پیاده کرده و مشارکت همگانی را به وجود بیاورد و قدرت را از انحصار چند نفر خارج کند.

این تحلیلگر سیاسی اظهار کرد: آقای غنی همچنان باید سیاست های تبعیض آمیز و حذف را از بدنه نظام دور کند و یک سیاست جذاب و جامعی را در پیش بگیرد تا در قالب نظام همه جمع شوند و در مقابل دشمن ایستادگی کنند.

امینی یاد آور شد: یک راه دیگر استفاده از نظامیان با تجربه در قالب نیروهای امنیتی و دفاعی است که حکومت بنا به برخی دلایل از جمله تعصبات، آن ها را بازنشسته کرده در حالیکه توانایی زیادی برای مبارزه با طالبان دارند. دولت باید به آن ها فرصت دهد و از تجارب آن ها استفاده کند تا نیروهای امنیتی و دفاعی هم تقویت شوند و هم روحیه آن ها بهتر شود و در مقابل دشمنان ایستادگی کنند.

وی اضافه کرد: نیروهای مسلح افغانستان از نظر کمی در وضعیت خوبی قرار دارند اما باید کیفیت این نیروها و روحیه آن ها نیز تقویت شود ضمن اینکه دولت باید اجماع منطقه ای و حمایت کشورهای همسایه را هم برای برقراری امنیت جلب کند تا نیروهای امنیتی افغان بدانند که از پشتیبانی کامل برخوردارند و با روحیه عالی به مصاف مخالفان مسلح دولت بروند.

 

کلیدواژه