جوزا 23, 1400 13:46 Asia/Kabul

سران طالبان در اعلام دیدگاه های سیاسی خود مشکلی با شیعیان افغانستان ندارند اما تجارب گذشته و دیدگاه گروه های افراطی درون طالبان خلاف این امر را نشان می دهد

کارشناس فرهنگی-اجتماعی افغان گفت: سران طالبان در اعلام دیدگاه های سیاسی خود مشکلی با شیعیان افغانستان ندارند اما تجارب گذشته و دیدگاه گروه های افراطی درون طالبان خلاف این امر را نشان می دهد.  

سید اسحاق شجاعی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر برخی سران و سخنگویان طالبان مبنی بر اینکه این گروه مشکلی با شیعیان افغانستان ندارد و آنان را جزئی از این کشور می داند اظهار داشت: پنج سال حکومت طالبان در افغانستان شیوه حکومت داری و نوع رابطه و برخورد این گروه با اقوام مختلف این کشور را به خوبی نشان داد.

وی تصریح کرد: مردم افغانستان به خوبی می دانند که طالبان با مردم این کشور و به ویژه شیعیان چه رفتاری داشتند، اکنون طالبان ادعای حکومت بر افغانستان و مردم این کشور را دارند و جمعیت قابل توجهی از این مردم را شیعیان تشکیل می دهند، طبیعی است که باید با همه مردم و از جمله شیعیان رابطه و رفتار نیکی داشته باشند زیرا با تنش و دشمنی نمی توانند حکومت کنند، اظهارات سران و سخنگویان طالبان مبنی بر ارتباط خوب با شیعیان هم ناظر به همین نکته است.

این پژوهشگر افغان افزود: اما این را هم نمی تون نادیده گرفت که در درون طالبان دسته ها و گروه های افراطی نیز وجود دارند، گروه های حقانی و القاعده و نیز گروه های افراطی از پاکستان هم مانند گذشته با آن ها همکار هستند که دیدگاه مثبتی نسبت به شیعیان ندارند و بسیاری از کشتارهای شیعیان به این گروه هایی که در داخل طالبان هستند نسبت داده می شود. به عنوان نمونه ملا عبدالمنان نیازی از سران سابق طالبان که اخیراً کشته شد بارها بصورت آشکار شیعیان افغانستان را تهدید به قتل کرده بود.

شجاعی عنوان کرد: به هر صورت دیدگاه سخنگویان طالبان در مورد اهل تشیع افغانستان مربوط به نظر سیاسی آنان است اما اینکه آنان تا چه حد بر گروه های متعصب داخلی و خارجی همکار خود تسلط دارند بحث دیگری است.

این کارشناس فرهنگی-اجتماعی با اشاره به روابط نیک بین مذاهب اسلامی در میان مردم افغانستان و علاقه آنان به اینکه همه به عنوان شهروندان این کشور حساب شوند، گفت: طی بیست سال اخیر که آزادی هایی به مردم داده شد، شیعیان عملا ثابت کردند که شهروندان متعهد، فعال و مدنی هستند و برای آبادی، پیشرفت، حفظ آزادی و دمکراسی، هم تلاش کردند و هم قربانی دادند، و برای وحدت با پیروان دیگر مذاهب فداکاری می کنند. راه حل اصلی مشکلات در افغانستان هم ملت سازی است.

وی اضافه کرد: شیعیان و از جمله هزاره های افغانستان همواره نشان داده اند که از خطوط قومی و مذهبی عبور کرده و به مرزهای ملی رسیده اند، آنان همیشه مطالبات خود را از راه های مدنی و تظاهرات مسالمت آمیز دنبال کرده اند و با وجود این به خاک و خون هم کشیده شده اند.

 

کلیدواژه