در رویکرد طالبان هیچ تغییری به وجود نیامده است و تا هنوز نگاه تمامیت خواهی در این گروه وجود دارد
(last modified 1400-03-24T09:48:53+00:00 )
جوزا 24, 1400 14:18 Asia/Kabul

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان و کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: همه نگرانی که در دهه 70 از نحوه حکومتداری طالبان بر مردم افغانستان وجود داشت کماکان وجود دارد و به همین دلیل عموما افکار عمومی علیه طالبان است و مردم این گروه را شایسته حکومت نمی دانند.

 سید احمد موسوی مبلغ رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان و کارشناس افغان در امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در ارتباط با اظهارات اخیر مقامات طالبان در مورد مذاکرات صلح گفت: طالبان حرف تازه ای برای گفتن ندارند و مدام بر صحبت های قبلی خود تاکید دارند؛ این گروه با آمریکای ها مذاکره کردند توافق نامه صلح امضا کردند و بعد از آن مذاکراتی را با نیز با دولت افغانستان آغاز کردند که خیلی هم طولانی شده ولی با خود افغان ها تا کنون مذاکرات به نتیجه نرسیده است و حتی در نشست استامبول هم که به نظر می رسید می تواند از اهمیت برخوردار باشد حاضر نشدند که طالبان شرکت کنند.

وی افزود: به نتیجه نرسیدن مذاکرات بین الافغانی نتیجه عدم تمایل گروه طالبان به ادامه مذاکره است و طالبان نمی خواهند از طریق میز مذاکره با دولت افغانستان به توافق برسند.

موسوی مبلغ تصریح کرد: این جا یک سوال پیش می آید که چرا مذاکره طالبان با آمریکا خوب است ولی با دولت افغانستان بد است؟ چرا طالبان می توانند با آمریکا توافقنامه صلح امضا کنند ولی با افغان های خود نمی توانند به صلح برسند؟

این کارشناس افغان بیان داشت: این که طالبان می توانند با خارجی ها به توافق برسند اما با خود مردم افغانستان نمی توانند به توافق دست پیدا کنند و میز مذاکرات را ترک می کنند یک سوال و ابهام بزرگ در مقابل طالبان گذاشته شده است که تا هنوز پاسخ روشنی برای آن نداده اند.

وی تاکید کرد: در رویکرد طالبان هیچ تغیر جدی بوجود نیامده است و تا هنوز نگاه تمامیت خواهی که در دهه 70 دیده می شد در این گروه وجود دارد و هیچ عقب نشینی در مقابل خواست مردم و شخصیت های سیاسی افغانستان دیده نمی شود و بعید به نظر می رسد که در میز مذاکرات دولت افغانستان با این گروه بتواند به نتیجه ای برسد.

مبلغ بیان داشت: مردم افغانستان از حکومت فعلی خود ناراضی هستند ولی سوال این است که اگر حکومت فعلی از مردم نمایندگی نمی کند طالبان با چه روشی از مردم افغانستان نمایندگی می کنند؟ آن ها مشروعیت خود را از کجا کسب می کنند آیا مردم آن ها را انتخاب کرده اند؟

این پژوهشگر علوم دینی تاکید کرد: طالبان برای حکومت بر مردم افغانستان هیچ وجه شرعی و قانونی ندارند، هم از نگاه فقهی و هم از نگاه قانون اساسی هیچ مشروعیتی برای آن ها وجود ندارد.

وی یادآور شد: همه نگرانی  که در دهه 70 از نحوه حکومتداری طالبان بر مردم افغانستان وجود داشت کماکان وجود دارد و به همین دلیل عموما افکار عمومی علیه طالبان است و این گروه را شایسته حکومت نمی دانند.

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان اظهار داشت: طالبان مدام تاکید دارند که طرف مقابل ما به تعهدات خود عمل نکرده است، اگر طرف طالبان آمریکا است و این کشور به تعهدات خود عمل نکرده چرا خسارت آن را از مردم افغانستان باید بگیرند و اگر دولت افغانستان با تعهدات خود عمل نکرده چون تا کنون هیچ توافقنامه ای میان طالبان و دولت امضا نشده است که بر اساس آن عمل شود.

موسوی مبلغ یادآور شد: در تمامی حملاتی که از سوی طالبان در مناطق مختلف افغانستان انجام می شود اکثریت آسیب دیدگان غیر نظامی هستند و این گروه تا هنوز پاسخ روشنی برای کشتار غیرنظامیان ارئه نکرده است.

 

کلیدواژه