جوزا 29, 1400 11:16 Asia/Kabul
  • سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری؛ انتخاباتی با شکوه با حضور پر شور مردم
    سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری؛ انتخاباتی با شکوه با حضور پر شور مردم

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با حضورپرشور  مردم در پای صندوق های رای برای انتخاب هشتمین رییس جمهوری؛ با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در شرایط ویژه کرونایی برگزار شد.

کار رای گیری از ساعت 7 صبح جمعه 28 خرداد، آغازشد و سرانجام پس از 5 بار تمدید ساعات اخذ رای  از سوی وزارت کشور، تا ساعت ۲ بامداد شنبه ادامه یافت .اکنون شمارش آرا رو به اتمام است و باید منتظر جمع بندی  شمارش آرا درهمه شعب و اعلام نتیجه نهایی انتخابات تا ساعاتی دیگربود.

این انتخابات  که از ماه ها قبل در کانون توجه محافل سیاسی و خبری بود؛ بازتاب گسترده ای در رسانه ها و شبکه های خبری بین المللی داشت.

بسیاری از خبرگزاری های جهان از جمله رویترز، آسوشیتدپرس ، «سی ان ان»، شینهوا و اسپوتنیک از حضور پر شور مردم ایران در پای صندوق های رای برای تعیین رئیس جمهوری آینده خود خبر دادند.

واقعیت این است که درروز جمعه 28 خرداد یک رویداد بزرگ حماسی دیگر در تاریخ روزهای ماندگار انقلاب اسلامی رقم زده شد. 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که رأس ساعت ۷ صبح روز جمعه با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی(ره) آراء خود را به صندوق انداختند؛ روز انتخابات را روز ملت ایران خواندند و گفتند: "امروز میدان‌ دار و صحنه‌ گردان اصلی مردم هستند که با رأی خود سرنوشت و تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سالهای بعد معین می‌کنند بنابراین امروز متعلق به مردم است."
حضور چشمگیر مردم در انتخابات روز جمعه  مصداق همین سخن بود.

این حضورپر شور دو پیام مهم داشت:

پیام نخست، انعکاس بینش عمیق سیاسی ملت ایران در برهه های حساس و شناخت اهمیت لحظه های سرنوشت ساز برای تصمیم گیری به هنگام و درست است.

مردم ایران در شرایطی در این انتخابات به تکلیف دینی  و ملی خود عمل کردند که انتقادها و گلایه های زیادی نسبت به وضع موجود و مشکلاتی همچون گرانی ؛تورم و بیکاری و مشکلات اقتصادی داشته و دارند.اما این نکته را نیز می دانند که راه حل مشکلات در انتخاب های درست و سنجیده است .استفاده مطلوب  ازامکانات کشور به  برنامه ریزی دقیق  و عمل به وعده های داده شده نیاز دارد. با یک انتخاب سنجیده می توان به تحقق این هدف ملی کمک کرد و در جهت  اعتلای کشور گام برداشت.

پیام دیگر این حضور پرشور؛ تکرار همان اصل مشارکت در انتخابات است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره موجب تقویت پایه‌های نظام مردم سالارشده است.

آنگونه که رهبر انقلاب خاطر نشان کردند؛ تلاش بی‌وقفه دشمنان برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات به دلیل اهمیت  این حضور است.

نتیجه این انتخاب که  حاصل  جمع آرای مردم و مشارکت درانتخابات است،  به منزله انسجام سیاسی و وحدت ملی و دینی است .این انتخاب قطعا میدان را برای فعالیت سلایق جدید باز خواهد کرد ومی تواند نقطه شروع یک تحول باشد.  نگاهی به انتخابات در دوره های قبل نیز نشان دهنده حضور و انتخاب  نامزدهایی با سلایق و دید گاه های سیاسی متفاوت  است  که  نشانه شفافیت و سلامت انتخابات است. 

انتخاب درواقع استفاده درست ازیک حق سیاسی –اجتماعی  است  که نتیجه آن تأثیری مستقیم بر سرنوشت جامعه و کشور دارد.تجربه برگزاری بیش از 38 انتخابات در ایران  نشان می دهد که هر زمان  مشارکت  در انتخابات ایران پرنگتر  بوده  تاثیرات سیاسی ،اجتماعی واقتصادی آن نیز شاخص تر و ملموس تر بوده است.

سیزدهمین انتخابات ریاست جهوری ایران نیز، از این قاعده  مستثنی نیست و می تواند سبب انگیزه و امید و تلاش بیشتر برای حرکت روبه جلو و پیشرفت  و رفع مشکلات  شود .

کلیدواژه