گسترش حملات طالبان ایجاب تغییراتی را در سطوح بالای ارگان های امنیتی افغانستان می کرد
(last modified 1400-03-30T09:43:17+00:00 )
جوزا 30, 1400 14:13 Asia/Kabul

گسترش حملات طالبان به مناطق مختلف افغانستان و شدت جنگ ایجاب می کرد که تغییراتی در سطوح بالای ارگان های امنیتی افغانستان ایجاد شود

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: گسترش حملات طالبان به مناطق مختلف افغانستان و شدت جنگ ایجاب می کرد که تغییراتی در سطوح بالای ارگان های امنیتی افغانستان ایجاد شود.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تعیین بسم الله محمدی به عنوان سرپرست وزارت دفاع، عبدالستار میرزکوال به عنوان سرپرست وزارت داخله و ولی محمد احمد زی به عنوان رئیس ستاد نیروهای مسلح افغانستان از سوی رئیس جمهوری این کشور گفت: نیاز بود تا در این شرایط حساس افراد با تجربه و با انگیزه ای در این پست های مهم نظامی قرار بگیرند.

وی افزود: از مدتی قبل نقاط استراتژیک و ولسوالی های (شهرستان های) مهم بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح دست به دست می شود و اوضاع خاصی در این مناطق حاکم است.

به گفته این کارشناس افغان ارگان های امنیتی افغانستان قبلا هم توسط سرپرست ها اداره می شد که این خود نوعی ضعف و نقص بود که از سوی جامعه مدنی و مردم مورد انتقاد قرار می گرفت زیرا سرپرست ها توان تصمیم و اقدام مستقل را نداشتند، هرچند اکنون هم رئیس جمهور سرپرست های جدیدی را برای این ارگان ها تعیین کرده است. اما موضع طالبان که به نشست های صلح تن ندادند و جنگ ها را شدت بخشیدند، ایجاب می کرد که پاسخ دندان شکنی به آن ها داده شود تا حاضر به مذاکره شوند و از این همه خشونت و کشتار دست بردارند.

مظفری عنوان کرد: البته این اقدام رئیس جمهور در تغییر مسوولان امنیتی باید قبلاً صورت می گرفت و نیاز بود افرادی مانند بسم الله محمدی که از چهره های کار کشته جهاد و مقاومت است و پست های کلیدی مانند وزارت دفاع، ریاست ستاد ارتش و وزارت داخله را در اختیار داشته و از تجارب کافی و لازم برخوردار است و دیگر چهره هایی که به تازگی تعیین شده اند و انگیزه لازم و کافی برای دفاع از وطن را داشته و دارند به این سمت ها گماشته می شدند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: این گونه افراد باید در این سمت ها قرار بگیرند تا در شرایط کنونی که امریکا دست به رذالت و منافقت می زند و روحیه مردم و نیروهای امنیتی را تخریب می کند با این تبلیغات که گویا دولت توان مقابله با مخالفین مسلح را ندارد و امکان سقوط آن وجود دارد، بتوانند اوضاع را بهتر مدیریت کنند.

مظفری با اشاره به تاکید اخیر رئیس جمهوری افغانستان به نیروهای امنیتی مبنی بر اینکه پاسخ مخالفان مسلح دولت را به صورت کوبنده بدهند گفت: مذاکرات بین نمایندگان دولت افغانستان و هیات طالبان جریان داشت اما طالبان و حامیان آن ها شامل پاکستانی ها و امریکایی ها بر طبل جنگ می کوبند تا دولت افغانستان توافقات پشت پرده آنان را بپذیرد.

وی اضافه کرد: تا زمانی که نیروهای طالبان پاسخ دندان شکن از نیروهای امنیتی افغان دریافت نکنند تن به مذاکره و صلح نخواهند داد.

 

کلیدواژه