میوه های افغانستان طبیعی رشد می کند و بهترین کیفیت را دارد
(last modified 1400-03-31T09:16:17+00:00 )
جوزا 31, 1400 13:46 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور اقتصادی گفت: 90 درصد محصولات میوه در افغانستان به طور طبیعی رشد می کند به همین دلیل نمی توان آن را به مدت طولانی نگهداری کرد و اگر بازار مناسب برای این محصولات فراهم نشود باغداران آسیب می بینند.

فیاض احمد سیار کارشناس افغان در امور اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تلاش افغانستان برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی افغانستان گفت: افغانستان یک کشور زراعتی است و بیشتر بارندگی ها در فصل زمستان رخ می دهد و اگر باران بیشتر باشد ما شاهد افزایش محصولات کشاورزی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با توجه به این که افغانستان امکانات نگهداری مازاد تولیدات خود را ندارد، باید در زودترین فرصت ممکن آن را به بازارهای خارجی عرضه کند و اگر بازار مناسبی در این زمینه وجود داشته باشد برای تجارت و اقتصاد افغانستان بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

سیار بیان داشت: وقتی فصل برداشت میوه در افغانستان فرا می رسد باید دولت افغانستان تلاش کند تا باغداران بتوانند محصولات خود را به خارج صادر کنند تا به آن ها آسیب نرسد چرا که در چنین ایامی مرزهای افغانستان به روی محصولات کشاورزی مسدود می شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: خود کشاورزان و باغداران هم باید توجه داشته باشند که محصولات خود را مطابق با نیازهای بازار های جهانی مکانیزه و عرضه کنند تا بتوانند سود بیشتری به دست بیاورند.

فیاض احمد سیار یادآور شد: در کشورهای دیگر روند حاصلات زراعتی آن ها به طور طبیعی رشد نمی کند، آن ها به میوه های خام مواد نگهدارنده و شیمیایی می زنند تا آن پخته و رسیده شود و بعد آن را به کشورهای دیگر صادر می کنند اما افغانستان کشوری است که 90 درصد محصولات میوه در این کشور به طور طبیعی رشد می کند به همین دلیل نمی توان آن را به مدت طولانی نگهداری کرد.

وی اظهار داشت: البته باید به باغدران هم آموزش کافی را بدهند  تا آن ها بتوانند مطابق با خواست کشورهای همسایه محصولات خود را صادر کنند که این برای اقتصاد افغانستان بسیار موثر خواهد بود.

لازم به ذکر است که به تازگی وزارت کشاورزی گفته که برای صادرات میوه‌های خشک و تازه به بازارهای بین‌المللی تلاش مشترک خود را با وزارت صنعت و تجارت برای ایجاد مراکز بسته بندی استاندارد آغاز کرده است

اکبر رستمی سخنگوی وزارت کشاورزی گفت این مرکزها برای آن ایجاد می‌شوند تا میوه‌های خشک و تازه افغانستان برابر با معیارهای جهانی در آنها بسته‌بندی شوند.

وی گفت که محصولات افغانستان ازشهرت خوبی  در تمام بازارهای جهان برخوردار است و تلاش‌ها برای بازاریابی بیشتر به میوه‌های افغانستان ادامه دارد.

رسمتی همچنین گفت که به دلیل بسته‌بندی غیراستاندارد در برخی کشورها، محصولات افغانستان با هزینه پایین فروخته می‌شود، اما با ایجاد این مرکزهای بسته‌بندی، مشکل در این زمینه از میان خواهد رفت.

به گفته وزارت کشاورزی، زعفران، بادام، کشمش، پسته و زردآلوی خشک از مهم‌ترین صادرات افغانستان است که افزون بر کشورهای اروپایی و دیگر کشورها بازارهای خوبی در چین، هند، عربستان سعودی، تاجیکستان و قزاقستان دارد.

کلیدواژه