پاکستان پدر معنوی طالبان است و تلاش می کند که افغانستان را همچنان در بحران نگه دارد
(last modified 1400-03-31T09:27:27+00:00 )
جوزا 31, 1400 13:57 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: سخنان شاه محمودقریشی مبنی بر انعطاف پذیری دولت افغانستان در روند گفت وگوهای صلح، تهدید دولت افغانستان است و نباید این سخنان را یک حرف عادی سیاسی محسوب کرد.

گل محمد مختاری کارشناس افغان در امور سیاسی، در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری سخنان اخیر شاه محمودقریشی وزیر امور خارجه پاکستان را دخالت آشکار در امور داخلی افغانستان خواند گفت: پاکستان در طول چند دهه گذشته به گونه های مختلف در امور افغانستان دخالت دارد و مردم ما بر اثر همین دخالت ها در خون و آتش غوطه ور هستند و زیر بناهای ما هم بر اثر همین دخالت ها آسیب جدی دیده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نشانه های از وضعیت دهه 70 در افغانستان احساس می شود و والسوالی های افغانستان یکی پس از دیگری در حال سقوط است و دولت مرکزی توانایی کنترل مناطق را ندارد و اگر وضعیت همچنان ادامه پیدا کند ممکن است جنگ های خانمان سوز داخلی دوباره آغاز شود.

مختاری بیان داشت: پاکستان نقش اصلی را در وضعیت کنونی افغانستان دارد چوم که پدر معنوی طالبان محسوب می شود و پایگاه های اصلی طالبان و حتی داعش در خاک این کشور قرار دارد و تا پاکستان تصمیم به آمدن صلح در افغانستان نداشته باشد این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

این کارشناس افغان بیان داشت: این که شاه محمودقریشی خواهان انعطاف پذیری دولت افغانستان در روند گفت وگوهای صلح شده است یک تهدید جدی بر علیه دولت و مردم افغانستان است و نباید این سخنان وی را یک حرف عادی سیاسی محسوب کرد.

وی تصریح کرد: این که پاکستان از دولت افغانستان می خواهد که در قبال مذاکرات صلح انعطاف پذیری بیشتری نشان بدهد یعنی از دولت افغانستان می خواهد که حکومت را در اختیار گروه طالبان قرار بدهد.

گل محمد مختاری با بیان اهداف پاکستان در افغانستان افزود: پاکستان روی گروه طالبان سرمایه گذاری کرده است و می خواهد حکومت تحت امر خود را در افغانستان سر کار بیاورد تا افغانستان هم یکی از ایالت های پاکستان شود و از این طریق افغانستان را کنتزل کند.

لازم به ذکر است که به تازگی «شاه محمودقریشی» وزیر خارجه پاکستان در گفت وگوی ویژه خبری با شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان با ابراز نگرانی از ادامه خشونت و جنگ در افغانستان، انعطاف پذیری رهبران این کشور در روند گفت وگوهای صلح را خواستار شد.

وزیر خارجه پاکستان گفت: پیشرفتی در روند صلح وجود نداشته و با توجه به اینکه بار مسوولیت گفت وگوهای صلح برعهده رئیس جمهوری افغانستان است، وی بعنوان رهبر دولت افغانستان باید انعطاف پذیر باشد.

وزیر خارجه پاکستان تأکید کرد، راهکار پاکستان در قبال افغانستان تغییر کرده و آنها می خواهند که صلح و ثبات در افغانستان تأمین شود و افغانستان صلح آمیز و با ثبات برای پاکستان اهمیت دارد.

هشدار وزیر خارجه پاکستان درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان در صورت عدم توافق طرف های درگیر جنگ در این کشوربرای صلح، مسئله ای جدی است که بی توجهی به آن می تواند آنگونه که قریشی اشاره کرده افغانستان را همانند دهه نود میلادی به ورطه جنگ داخلی بکشاند .    

این گمانه وجود دارد که چنانچه دولت افغانستان  و گروه طالبان پس از نزدیک به دو دهه از مخاصمه و نبرد پس از اشغال این کشور توسط آمریکا به توافقی برای صلح دست نیابند، ممکن است جنگ داخلی ناشی از اقدام مسلحانه گروه های قومی، مذهبی و سیاسی افغانستان برای تامین امنیت و حتی دسترسی به منافع گروهی آغاز شود که این وضعیت شرایط به مراتب خطرناکتری را برای مردم این کشور به وجود می آورد.

کلیدواژه