گسترش هرچه بیشتر روابط و همکاری ها بین ایران و افغانستان نیاز متقابل دو کشور است
(last modified 1400-04-01T09:31:11+00:00 )
سرطان 01, 1400 14:01 Asia/Kabul

گسترش هرچه بیشتر روابط و همکاری های سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی ایران و افغانستان نیاز متقابل این دو کشور همسایه و با هم برادر است

رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان تاکید کرد: گسترش هرچه بیشتر روابط و همکاری های سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی ایران و افغانستان نیاز متقابل این دو کشور همسایه و با هم برادر است.

حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسین مزاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تاکید آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری منتخب ایران بر روابط با همسایگان به عنوان اولویت سیاست خارجی دولت وی، اظهار داشت: شرایط همسایگی ایجاب می کند که کشورها در روابط خارجی، در وهله اول به همسایگان خود بپردازند و از فرصت های موجود بهره برداری کنند.

رئیس خبرگزاری صدای افغان تصریح کرد: به ویژه بین افغانستان و ایران، هم مرز طولانی و هم مشترکات زیادی وجود دارد که هیچ کشور دیگری تا این اندازه با ایران مشترکات و روابط تاریخی ندارد، مخصوصا در شرایط فعلی ایجاب می کند که جمهوری اسلامی ایران قبل از هر کشور دیگر به فکر همسایگان خود باشد و از ظرفیت های آن ها هم برای تقویت اقتصاد و ظرفیت های اقتصادی خود بهره ببرد. این به نفع افغانستان هم است که افغانستانی ها از امکانات و ظرفیت های عظیم جمهوری اسلامی ایران در عرصه های سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی و صلح و ثبات استفاده کنند.

وی یاد آور شد: اگرچه طی بیست سال گذشته موانعی در این مسیر وجود داشته که عمده ترین مانع استفاده متقابل طرفین از امکانات موجود، وجود امریکایی ها و سایر غربی ها در افغانستان بوده اما اگر افغانستانی ها بخواهند که از امکانات و ظرفیت های نزدیک تر برخوردار شوند نباید تن به سیاست های کشورهای فرامنطقه ای بدهند بلکه باید بر اساس منافع ملی خود به ایران و ظرفیت های آن توجه کنند.

به گفته حسینی مزاری این امیدواری وجود دارد که در آینده توجه بیشتری به این موضوع شود و اگرچه در گذشته هم جمهوری اسلامی ایران به مسایل افغانستان توجه داشته اما با آمدن آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهوری منتخب، امیدواری جدی تر شده است. ایشان شخصیتی انقلابی، قاطع و متوجه به منافع اسلامی در منطقه است و امید است که در آینده روابط ایران و افغانستان گسترده تر شده و از ظرفیت های طرفین بیشترین استفاده صورت بگیرد.

رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان اظهار کرد: ظرفیت های متقابلی در عرصه های مختلف بین دو کشور وجود دارد و سرنوشت دو کشور به صورت جدی به هم گره خورده، ایران قوی، ثروتمند و امن به نفع افغانستان است و افغانستان قوی، ثروتمند و امن به نفع ایران است از اینرو جمهوری اسلامی ایران در آینده ورود جدی تری به بحث صلح افغانستان خواهد داشت.

وی عنوان کرد: ایران در منطقه نیاز به آرامش و امنیت دارد و قبل از اینکه امریکا یا سایر کشورهایی که دید منفی نسبت به مسایل افغانستان دارند به این موضوعات بپردازند ایران اسلامی باید حضور جدی و فعال در عرصه های دیپلماسی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد، مردم و دولت افغانستان هم می توانند با کمک ایران بحران را پشت سر بگذارند و امنیت و ثبات را در این کشور تامین کنند.

 

کلیدواژه