بایدن می خواهد در سفر اشرف غنی به آمریکا او را وادار کند تا با پاکستان به توافق دست پیدا کند
(last modified Wed, 23 Jun 2021 09:46:05 GMT )
سرطان 02, 1400 14:16 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: پاکستان به عنوان همپیمان استراتژیک آمریکا نقش زیادی بر طالبان و بر مذاکرات صلح افغانستان دارد و بایدن تلاش می کند که اشرف غنی را وادار کند تا با پاکستان به توافق دست پیدا کند و طالبان را وارد قدرت سیاسی کند.

کامبخش نکویی کارشناس افغان در امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر پیش رو محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به آمریکا گفت: در خواسته های مکرر اشرف غنی مبنی بر دیدار با مقامات آمریکایی باعث شده که این سفر صورت بگیرد ضمن این که حکومت جدیدی در آمریکا بر سر کار آمده است و اشرف غنی می خواهد یک مسیر آینده را برای حکومت خود مشخص  کند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد در این سفر بایدن رئیس جمهور آمریکا، به اشرف غنی فشار وارد کند که دست از یک تازی ها خود در مذاکرات صلح در افغانستان دست بردارد و توافقاتی که در دوحه بین حکومت آمریکا و گروه طالبان اتفاق افتاده را باید بپذیرد.

نکویی بیان داشت: پاکستان به عنوان همپیمان استراتژیک آمریکا نقش زیادی بر طالبان و بر مذاکرات صلح افغانستان دارد و بایدن تلاش می کند که اشرف غنی را وادار کند تا با پاکستان به توافق دست پیدا کند است و طالبان را وارد قدرت سیاسی افغانستان کند.

این کارشناس افغان اظهار داشت: آمریکا می خواهد از طریق گروه های نیابتی در افغانستان رقبای خود را به چالش بکشد و پاکستان نقش اصلی را در حمایت از این گونه گروه های نظامی در افغانستان دارد.

کامبخش نکویی در ادامه به اختلافات داخلی میان شخصیت ها و مقامات افغانستان اشاره کرد و افزود: تا هنوز اجماع میان شخصیت های سیاسی در افغانستان شکل نگرفته و به احتمال زیاد مقامات آمریکایی متوجه شده اند که اشرف غنی از یک پایگاه قدرتمند مردمی برخوردار نیست و شاید از همین بابت به وی فشار وارد کنند تا دست از یکه تازی در عرصه سیاسی دست بردارد.

لازم به ذکر است که قرار است اشرف غنی و عبدالله عبدالله به آمریکا سفر و با جو بایدن رئیس جمهوری امریکا دیدار و گفت‌وگو کنند.

رئیس دفتر تشریفات ریاست جمهوری افغانستان در مکتوبی به وزارت خارجه این کشور فهرست هیئت همراه رئیس جمهور و رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان در سفر به آمریکا را منتشر کرد.

براساس این مکتوب، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز چهارشنبه 2 تیر برای مسافرت رسمی عازم واشنگتن می‌شود.

سران افغانستان درحالی قرار است جمعه 4 تیر با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار کنند که همزمان با ادامه روند خروج نظامیان آمریکایی، حملات طالبان بشدت افزایش یافته و والسوالی پی در پی در حال سقوط هستند.

کلیدواژه