سرطان 06, 1400 18:03 Asia/Kabul
  • انتقال غنایم جنگی توسط طالبان به پاکستان 
    انتقال غنایم جنگی توسط طالبان به پاکستان 

وزارت داخله افغانستان از انتقال تجهیزات نظامی این کشور به پاکستان بدست طالبان خبر داد

سرپرست وزارت داخله افغانستان گفت: طالبان تجهیزات نظامی از جمله تانک که درجنگ از نیروهای دولتی به غنیمت گرفته را  از ولایت زابل به پاکستان انتقال می دهد.

 "عبدالستار میرزکوال" از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان خواست  هر تانک یا تجهیزات نظامی که طالبان از ولایت زابل به پاکستان انتقال می دهد را هدف قرار دهند.

 ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان انتقال تجهیزات نظامی از سوی این گروه  به پاکستان را رد کرد.

 در روزهای گذشته دهها  ولسوالی در شمال و شمال شرقی افغانستان در حمله  طالبان سقوط کرده  است که این گروه با انتشار ویدیوهایی، اعلام کرده است که مقادیر زیادی مهمات و سلاح  و همچنین تانک و خودروهای نظامی  را در اختیار گرفته اند.

موضع وزارت داخله افغانستان درباره انتقال بخشی از تجهیزات نظامی ارتش افغانستان که در جریان جنگ با طالبان به غنیمت این گروه درآمده  و در حال انتقال به پاکستان است، می تواند دور تازه ای از تنش در روابط کابل و اسلام آباد را نیز بدنبال داشته باشد.

دستور سرپرست وزارت داخله افغانستان برای انهدام و هدف قرار دادن غنایم جنگی طالبان در مسیر انتقال به پاکستان، واکنشی طبیعی برای جلوگیری از هرگونه افزایش ظرفیت های تجهیزاتی و تسلیحاتی این گروه است که می تواند مخاطرات بیشتری برای دولت و ملت افغانستان داشته باشد.  

با افزایش حملات طالبان در مناطق مختلف افغانستان، برنامه این گروه برای تصرف شهرهای بیشتری در این کشور نیز در دستور کار قرار گرفته است.

تلاش برای بدست آوردن غنایم بیشتردر نبرد با نیروهای ارتش افغانستان  وانتقال آن به پاکستان برای استفاده درحملات آتی، از جمله رویکردهای  طالبان است که در تصور تصرف کل خاک این کشور هستند.

طالبان در هفته های اخیر با تصور تضعیف توانایی های امنیتی دولت افغانستان پس از اعلام تصمیم آمریکا برای خروج از آن  کشور بر شدت حملات خود افزوده است و تلاش دارد همه خاک افغانستان را به تصرف خود دراورد.

بر همین اساس است که چند شهر درشماری از ولایات را در افغانستان اشغال کرده و با توقف مذاکرات صلح، همه تمرکز خود را برساقط کردن دولت این کشور قرار داده است.

طالبان نوعی نگاه تمامیت خواه به قدرت دارند و حاضر به شراکت در قدرت سیاسی در افغانستان نیستند. از نظر طالبان، هدف مذاکرات صلح که تن دادن این گروه به انتخابات و رجوع به ارای مردمی است در تعارض با هدف راهبردی برپایی نظام امارت اسلامی قرار دارد.

طالبان می دانند که رجوع به ارای مردم افغانستان و اصل انتخابات، استقرار نظام امارت اسلامی را برای همیشه غیرممکن می سازد و هدف مذاکرات صلح نیز متقاعد کردن این گروه به تن دادن به اصول دموکراسی است.

در شرایطی که گفتگوهای صلح افغانستان از نظر طالبان در تضاد به راهبرد این گروه قرار دارد، مسئله تصرف کل خاک این کشور مجددا در دستور کار طالبان قرار گرفته است تا نهایتا بتوانند با ساقط کردن دولت افغانستان، زمام امور را در اختیار بگیرند.

براساس چنین تصوری است که طالبان همه توانایی خود را در هفته های گذشته بر سیاست تصرف شهر به شهر در افغانستان متمرکز کرده است که البته چنین تصوری کاملا اشتباه و باطل است.

انتقال تجهیزات نظامی دولتی افغانستان به پاکستان توسط طالبان

کلیدواژه