سرطان 10, 1400 09:08 Asia/Kabul

کارشناس افغان اظهارات مقامات افغانستان در مورد حمایت پاکستان از تروریسم را مورد تاکید قرار داد.

محمد یوسف امین زازی تحلیلگر مسائل نظامی و سیاسی افغانستان در گفتگویی با خبرنگار رادیو دری در کابل افزود: بیش از 40 سال است که سازمان استخبارات ارتش پاکستان ( (ISI با پناه دادن به ترویست ها از آنان علیه حکومت افغانستان استفاده می کنند.

اخیرا دواخان مینه پال، رئیس دفتر رسانه های دولت افغانستان گفته بود، جنگ جاری در افغانستان که از سوی طالبان راه اندازی شده در حقیقت جنگ پاکستان است که اسلام آباد از طالبان برای رسیدن به قدرت حمایت می کند.

امین زازی کارشناس افغان همچنین امریکا و انگلیس را عامل جنگ بیش از 40 سال در افغانستان دانست و گفت:  امریکایی ها، انگلیسی ها و حتی مقامات سابق پاکستان اذعان کردند که تروریست ها را خودشان ایجاد کردند.

وی افزود: خط دیورند، آب و تسلط بر افغان های انسوی خط دیورند از اهدافی هستند که پاکستانی ها سعی دارند با افزایش ناامنی ها در افغانستان به آن دست پیدا کنند و در این میان آمریکا و انگلیس هم از اسلام آباد حمایت می کند.

این کارشناس افغان تاکید کرد که اگر افغان ها با هم متحد باشند یقینا پاکستان به این اهداف خود نخواهد رسید.

امین زازی بر این باور است که آمریکا و انگلیس از یک سو به دولت افغانستان کمک می کند و از سوی دیگر طالبان را تجهیز می کنند فقط به این دلیل که جنگ در افغانستان همچنان ادامه داشته باشد تا این کشور در موضع ضعف قرار بگیرد و مجبور شود خواسته های این کشورها و پاکستان را بپذیرد.

وی همچنین با بیان اینکه امریکا و انگلیس بیش از 40 سال است که در حال تقویت تروریسم در جهان هستند تا بتوانند از این طریق به یک قدرت بلامنازع تبدیل شوند و نسخه های امریکا را به نام دموکراسی ، دین و حقوق بشر به مردم افغانستان و جهان تحمیل کنند گفت: تحولاتی که در کشورهای خاورمیانه در جریان است، مسئله اوکراین، تنش با چین، روسیه و ایران فقط در همین راستا است.

کلیدواژه