الگوبرداری از جامعه اربعین در اصلاح سبک زندگی
(last modified 1395-08-16T12:36:07+00:00 )
عقرب 16, 1395 17:06 Asia/Kabul
  • الگوبرداری از جامعه اربعین در اصلاح سبک زندگی

مردم در پیاده‎روی اربعین جامعه‎ای تشکیل میدهند که در آن شاهد عالی‎ترین نوع تعاملات از جهت اخلاقی و رفتاری هستیم.

باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»: ایام پیاده‎روی اربعین امام حسین(ع) مقطعی است که میتوان از آن به عنوان فرصتی جهت رشد و ارتقای صفات اخلاقی و رفتاری در ابعاد فردی و اجتماعی , در پرتو انوار مقدس اباعبدالله(ع) استفاده کرد. در واقع می‎توان گفت خداوند متعال صحنه‎ای به صورت عملی پیش روی بشریت قرار داده است طوری که بشریت در پرتو آن میتواند به بهترین الگوها و سبکهای زندگی در راستای تعاملات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دست یابد. در ادامه به برخی از این شاخصه‎های فردی و اجتماعی اشاره میکنیم.

اربعین، فرصتی برای تزکیه روحدر بُعد فردی، پیاده‎روی اربعین را میتوان فرصتی برای «تزکیه و پالایش روح» در نظر گرفت. در واقع در ماجرای پیاده‎روی اربعین وقتی شخص دور از دغدغه‎ها و آشوبهای دنیا و با هدف زیارت نورانی امام حسین(ع) قرار می‎گیرد، ناخداگاه احساس سبکی به او دست میدهد و این یکی از نشانه‎های زدوده شدن گناهان از صفحه قلب است. به فراخور این فرآیند، شاهدیم که شخص از جهت اخلاقی و رفتاری ارتقاء پیدا میکند و نوع تعاملاتش با سایرین بسیار مناسب میشود.

اما زمانی که یکایک افراد در این گردهمایی عظیم و معنوی تاریخ بشریت شرکت میکنند و مشمول این فرآیند رشد میشوند، جامعه‎ای تشکیل میدهند که در آن جامعه شاهد عالی‎ترین نوع تعاملات از جهت اخلاقی و رفتاری هستیم طوری که در جامعه اربعینی شاهد همدلی و همبستگی زیاد بدون در نظر گرفتن رنگ و نژاد و مذهب هستیم و همه با یکدیگر در نهایت صفا و صمیمیت و محبت در یک مسیر و با یک مقصد مشخص که همان لقای امام حسین(ع) است، حرکت میکنند.

شاخصهای جامعه اربعین باید مورد مطالعه قرار گیرداین نوع تعامل حداکثری آن هم با رعایت ارزشهای ایمانی، اخلاقی و رفتاری را جز در پیاده‎روی اربعین هیچ کجا شاهد نیستیم. آیا می‎توان چنین ماجرایی را صرفاً خیزش مردمی حساب کرد، اما دست غیب الهی را نادیده گرفت؟ اصلاح ایمانیات، اخلاقیات و رفتار فردی به خودی خود نیاز به فرصتی چندین ساله دارد، اما در این مقطع شاهد اصلاح حداکثری تعداد کثیری از مردم هستیم. بنابراین ابعاد مختلف مقطع اربعین حسینی(ع) باید به عنوان بهترین الگوی اصلاح جامعه شیعی مورد مطالعه مراکز فرهنگی و علوم انسانی و نیز مراکز علمی و حتی حوزه‎های علمیه کشور قرار گیرد و این حاصل نمیشود جز اینکه مسئولین امر خود را در معرض این جریان نورانی قرار دهند و طعم شیرین آن را بچشند.

از سوی دیگر قشر هنرمند جامعه مهمترین نقش را میتوانند در ارائه فرهنگ جامعه اربعین در قالبهای مختلف هنری ایفا کنند. ارائه تصویری دقیق و مبتنی بر آموزه‎های اصیل اربعین مردم و فرهیختگان جامعه را با این ماجرای عظیم آشنا میکند تا جایی به کسانی که توفیق حضور در این گردهمایی نورانی را ندارند حس حضور بدهد. بنابراین لازم است قشر هنرمند جامعه ابتدا این تجربه را با حضور در این گردهمایی درک کند تا بتوانند تصویری صحیح ارائه دهند.

ایده هنرمند در پیاده‎روی اربعین ارتقاء می‎یابداز جهتی همان طور که مطرح شد، اربعین فرصتی برای تزکیه است و هنرمند وقتی در این صحنه تزکیه قرار بگیرد، موجب ارتقای ایمانی و صفاتی‎اش میشود و این موضوع باعث میشود هنر او در قلم و کار او جلوه‎گر شود. ما در ماجرای انقلاب اسلامی شاهد بودیم به فراخور این امر الهی، هنرمندان وقتی در فضای انقلاب قرار گرفتند، آثاری که تولید میکردند، اکثراً آثاری ارزشی و مبتنی بر آموزه‎های دینی بود، حال اربعین چه بسا تأثیری فراتر از ماجرای انقلاب اسلامی داشته باشد؛ بنابراین از تمام جهات باید اربعین را به عنوانی فرصتی ناب در نظر گرفت که خداوند متعال برای تمام ملتهای دنیا قرار داده است.

کلیدواژه