عقرب 16, 1395 19:00 Asia/Kabul

استاد دانشگاه کابل معتقد است "شعارهای نامزدهای انتخابات آمریکا ،بازیهای روانی با هدف مثبت نشان دادن دموکراسی آمریکایی در جهان است و سیاستهای امریکا را در افغانستان ،منافع سرمایه داران امریکایی مشخص خواهد کرد.

عزیز احمد فانوس استاد دانشگاه کابل "مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بازیهای روانی با هدف مثبت نشان دموکراسی آمریکایی دانست.

عزیز احمد فانوس در مصاحبه با رادیو دری تاکید کرد "شعارهای نامزدهای انتخابات آمریکا با اهداف خاصی بیان می گردد و در عمل تطبیق نمی شود .

به باور وی ؛در انتخابات گذشته شعار مبارزه با تبعیض نژادی مطرح شد و باراک اوباما انتخاب گردید تا عقده های دیرینه نژادی فروکش کند و اکنون هم می خواهند یک خانم برای اولین بار رئیس جمهور شود تا دموکراسی آمریکایی را در جهان مثبت نشان دهند.

وی تاکید کرد در پشت پرده اظهارات جنجالی  دونالد ترامپ ، نامزد حزب جمهوریخواه نیز یک گروه تبلیغاتی قرار دارد و هدف این است که اذهان جهانی را آزمایش کنند.

فانوس در مورد تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر افغانستان تصریح نمود "سیاستهای امریکا را در افغانستان ،منافع سرمایه داران امریکایی مشخص خواهد کرد نه هیلاری کلینتون یا دونالد ترامپ.

استاد دانشگاه کابل در عین حال افزود " ،روسیه قدرت نفوذ در افغانستان را پیدا کرده است  و می تواند سرنوشت ویتنام را برای آمریکا تکرار کند به همین علت، آمریکا نمی تواند در افغانستان یکه تازی نماید .

به باور وی ؛ سیاست آمریکا به طرف آشتی با روسیه می رود زیرا روسیه قدرتی ساده نیست و از سویی  منافع کشورهای قدرتمند دیگر منطقه هم مانند چین حکم می کند تا در برابر سیاستهای جهان گشایی آمریکا قرار بگیرند .

 

کلیدواژه