هیاتی اعزامی دولت افغانستان به قطر، صلاحیت بیشتری نسبت به هیات های قبلی دارد
(last modified 1400-04-26T12:21:57+00:00 )
سرطان 26, 1400 16:51 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: هیاتی که از سوی دولت افغانستان برای مذاکره با هیات طالبان به قطر رفته، نسبت به هیات های قبلی از صلاحیت بیشتری برخوردار است.

ضمیر خان عزیزی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این هیات می تواند در میز مذاکره رایزنی های لازم را داشته باشد اما صلاحیت کامل هم ندارد زیرا اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان برای حفظ قدرت خود سیاست های خاصی را دنبال می کند.

وی افزود: طی چند هفته گذشته نشست های متعددی تحت عنوان نشست های بین الافغانی با حضور نمایندگان حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان برگزار شد، طالبان در این نشست ها بحث های داغی داشتند و هدف طالبان از این نشست ها امتیاز گیری بیشتر بود.

به گفته این کارشناس سیاسی اکنون هم هدف اصلی این سفر بررسی میزان مشارکت سیاسی طالبان و دولت فعلی در قدرت سیاسی افغانستان در آینده است ضمن اینکه صحبت هایی هم در مورد آتش بس و آزادی هفت هزار زندانی طالبان مطرح شده است.

عزیزی عنوان کرد: در مورد آزادی زندانیان طالبان در گذشته هم یکی از بحث های اساسی این بود که اگر طالبان زندانی رها شوند هیچ ضمانتی وجود ندارد که دوباره به میدان جنگ باز نگردند چنانکه همان طالبانی که آزاد شدند به زودی به میدان جنگ بازگشتند و باعث تقویت طالبان شدند.

اوی اضافه کرد: ز سوی دیگر در مورد مناطقی که تحت تصرف طالبان قرار دارند در کنار نگرانی ها در مورد رعایت نشدن حقوق بشر شامل حقوق زنان، یک نگرانی دیگر این است که خانواده هایی که دو یا سه جوان دارند موظف شده اند یکی از آن ها را برای جنگ در اختیار طالبان قرار دهند یعنی به نوعی از میان مردم به زور سربازگیری می کنند که پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.

 

کلیدواژه