سرطان 27, 1400 12:25 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: هنوز هم فرصت های زیادی برای رسیدن به صلح در افغانستان وجود دارد و هیاتی که به قطر سفر کرده تلاش می کند روی یک آتش بس به توافق برسد و طالبان هم در این خصوص البته پشنهاداتی خواهند داشت.

سید جواد حسینی کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: جنگ های فعلی در افغانستان شاید آخرین جنگ ها میان طالبان و دولت افغانستان باشد و امیدواری وجود دارد که شرایط برای گفت و گوهای صلح آماده شود.

وی افزود: هنوز هم فرصت های زیادی برای رسیدن به صلح در افغانستان وجود دارد و هیاتی که به قطر سفر کرده نخست تلاش می کند روی یک آتش بس به توافق برسد و طالبان هم در این خصوص البته پشنهاداتی خواهند داشت ولی امید می رود که دو طرف به توافقاتی دست پیدا کنند.

حسینی در مورد تغیر ترکیب هیات افغانستان و نرفتن حامد کرزی و برخی دیگر از شخصیت ها به قطر گفت: قرار بود در نشست دوحه برخی از مقامات دیگر طالبان هم حضور پیدا کنند که چون از طرف طالبان ترکیب هیات تغیر کرد، دولت افغانستان هم در هیات خود تغیراتی را بوجود آورد و حامد کرزی و برخی دیگر از شخصیت های سیاسی که قرار بود عضو این هیات باشند از رفتن به قطر منصرف شدند.

این کارشناس افغان اظهار داشت: ممکن است در دستور کار نشست هم تغیراتی بوجود آمده باشد و شاید یکی از علت های تغیر افراد، همین موضوع باشد.

وی تصریح کرد: البته قرار است که به زودی در رابطه با صلح افغانستان نشستی هم در پاکستان برگزار شود و احتمال دارد که این افراد که در دوحه حضور پیدا نکردند در نشست پاکستان شرکت کنند.

لازم به ذکر است که دور جدید مذاکرات صلح میان هیات جمهوری اسلامی افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی و هیات طالبان به رهبری عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان، از دیروز شنبه 26 سرطان/ تیر 1400در دوحه آغاز شد. هیئت ده نفری افغانستان روز جمعه به دوحه رفت.

هر چند پیش از این قرار بود رییس‌جمهور پیشین نیز برای مذاکره با طالبان به دوحه برود اما حامد کرزی گفت که لازم دیده‌است که در این مرحله هیاتی به ریاست عبدالله عبدالله به دوحه برود.

کلیدواژه