عقرب 17, 1395 17:35 Asia/Kabul
  • پنهان کردن جنایات با تشکیل هیات حقیقت یاب

کارشناس و فعال سیاسی افغانستان گفت" هیئت حقیقت یاب برای پنهان کردن جنایت تشکیل می شود زیرا جنایت قندوز نیاز به تحقیق ندارد .

کارشناس و فعال سیاسی افغانستان در واکنش به کشتار غیرنظامیان در حمله هوایی نظامیان آمریکایی در قندوز و تشکیل هیئت حقیقت یاب گفت " این هیئت  تحقیق برای پنهان کردن جنایت فعالیت می کند.

وحید مژده در مصاحبه با رادیو دری تاکید کرد "اولین بار نیست که آمریکاییها در افغانستان دست به جنایت جنگی می زنند و هر بار هم هیئتی موظف می شود نتایج مشخص نمی شود.

به باور وی ، جنایت قندوز کاملا روشن هست و نیاز به تحقیق ندارد زیرا خود آمریکاییها اعتراف می کنند که در قندوز غیر نظامیان را کشتند.

مژده در خصوص علت بدتر شدن اوضاع امنیتی قندوز گفت " حکومت افغانستان در تعیین مسئولین موثر و توانمند برای این ولایت دقت لازم را نداشت  وکارها  در قندوز بیشتر توسط ملیشه های مسلح غیر مسئول انجام می شد که در نهایت  مردم از دست آنها به جان آمدند و چاره ای جز  روی آوردن  به طالبان را نداشتند.

به گفته وی ؛یک گروه چریکی نمی تواند در جایی حضور پیدا کند مگر این که حمایت مردمی داشته باشد.

کارشناس و فعال سیاسی افغانستان درباره علت از سرگیری حملات هوایی آمریکا در افغانستان گفت "قرار بود نقش نظامی آمریکا در افغانستان به مشورت دهی تغییر نماید اما چون به اهدافشان نرسیدند دوباره به میدان نبرد بازگشتند.

وی افزود " هدف آمریکاییها این بود که تا ختم سال "2014 "گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان جابجا شود و خودشان از افغانستان خارج شوند اما طالبان به شمال آمدند و مانع حضور داعش شدند و بنابراین آمریکاییها دوباره به میدان برگشتند.  

 

کلیدواژه