حملات هوایی آمریکا در قندهار؛ بازی دوگانه این کشور در افغانستان است
(last modified 1400-05-02T10:37:26+00:00 )
اسد 02, 1400 15:07 Asia/Kabul

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان گفت: هدف آمریکا از حملات هوایی آمریکا در قندهار بر علیه طالبان؛ بازی دوگانه این کشور در افغانستان است و آمریکا با شعله ور نگه داشتن جنگ در این کشور می خواهد گروه های تروریستی مورد حمایت خود را از افغانستان به سمت حیاط خلوت رقبای خود هدایت کند.

سید احمد موسوی مبلغ رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان و کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حملات اخیر هواپیمای های بدون سرنشین آمریکا بر علیه مواضع طالبان در جنوب افغانستان گفت: آمریکا یک بازی دوگانه ای را در افغانستان آغاز کرده است از یک طرف مدعی است که خواهان صلح و ثبات در افغانستان می باشد و از طرف دیگر از هر وسیله ای برای  برافروختن آتش جنگ در افغانستان استفاده می کند.

وی افزود: از شواهد پیدا است که توسعه جنگ در افغانستان به سود آمریکا است و در نتیجه آنچه که آمریکا در حال حاضر انجام می هد گاهی طرفداری از دولت است و گاهی رفتار محتاطانه ای در قبال طالبان از خود نشان می دهد و سعی می کند که به گونه ای وانمود کند که گویا مسائل افغانستان بعد از خروج آمریکا از این کشور یک بحث داخلی است و به خود مردم این کشور مربوط می شود.

موسوی مبلغ تصریح کرد: حملات فعلی آمریکا بر علیه طالبان بیشتر برای آن است تا این گروه تحریک شود تا آتش جنگ همچنان شعله ور باقی بماند و در نتیجه تمام ادعا های آمریکا را باید یک حرکت نادرست به سمت صلح تلقی کرد.

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان در مورد هدف آمریکا از شعله ور نگه داشتن جنگ در افغانستان گفت: کشورهای منطقه و همسایه های افغانستان منافع اقتصادی دارند که آرامش افغانستان در جهت این منافع است.

وی اظهار داشت: چین یک پیمان 25 ساله با جمهوری اسلامی ایران دارد و با پاکستان شریک اقتصادی است و از طرفی روسیه علاقمند است که از مسیر زمینی و رحلی از طریق افغانستان به آب های گرم وصل شود و همه این ها نشان می دهد که منافع اقتصادی کشورهای منطقه و همسایه افغانستان که از رقبای آمریکا محسوب می شوند، در آرامش این کشور گره خورده است و آمریکا می خواهد که منافع رقبای خود را تحت تاثیر قرار بدهد.

 این کارشناس افغان در ادامه افزود: از نگاه نظامی هم آمریکا یک شکست سنگین را در سوریه و عراق متحمل شد و نیروهای تحت امر این کشور که در قالب نیروهای تروریستی می جنگیدند با شکست مواجه شدند و این شکست با محوریت ایران و روسیه رقم خورد و در حال حاضرآمریکا می خواهد در یک جبهه دیگر این شکست را تلافی کند و گروه های تروریستی مورد حمایت خود را از افغانستان به سمت حیات خلوت رقبای خود هدایت کند و در نتیجه شعله ور کردن جنگ برای آمریکا حایز اهمیت است.

کلیدواژه